Recensie: De prinses RECENSIE

In De prinses leren wij de dochter van Maxon en America kennen, prinses Eadlyn. Sinds America haar selectie heeft 'gewonnen', zijn er verschillende dingen veranderd in Illea, waaronder het kastensysteem dat nu afgeschaft is. Je zou denken dat deze maatregelen inmiddels alle problemen oplossen... Integendeel: de bevolking is niet blij niet alle veranderingen en zijn nog steeds ontevreden. Maxon en America denken dat een nieuwe selectie alle problemen echt zou kunnen oplossen of dat ze in ieder geval de tijd krijgen om oplossingen te bedenken. Eadlyn is het hier niet mee eens en gaat met tegenzin akkoord. De prinses laat vervolgens de andere kant van de selectie zien, die wij gewend zijn in de eerste drie boeken.

Veel lezers van De prinses hebben een hekel aan Eadlyn en daarom dus ook aan het boek zelf. Ik ben zelf groot fan van De selectie boeken en deel deze mening niet. Eadlyn is een personage waar je aan moet wennen, maar tijdens het lezen merk je langzaam dat zij begint te veranderen. Dat ze mensen waar zij niet mee opgegroeid is, toelaat in haar hart. Naast het feit dat Kiera Cass deze veranderingen heel subtiel en mooi heeft beschreven, vind ik het ook oneerlijk om personage Eadlyn zo snel te beoordelen. Zij is beschermd opgegroeid en leerde Eadlyn ook om van een prinses in de toekomst een koningin te worden. Eadlyn staat haar hele leven in de schijnwerpers en iedere misstap wordt vergroot. Het is dan ook niet meer dan normaal dat ze afstandelijk en voorzichtig gedrag laat zien. Hoe zij (vooral aan het begin) overkomt, laat alleen maar zien dat ze menselijk is.

De selectie ging over een meisje dat met 34 anderen moest vechten om het hart van een prins, dus dat wij nu het hele circus van de andere kant konden lezen, vond ik geweldig. Aangezien het hele gebeuren niet iets is waar Eadlyn om staat te springen en zij op romantisch gebied wat onhandig is, vond ik het hilarisch om te lezen hoe de 35 jongens haar aandacht proberen te trekken. Tijdens het lezen vroeg ik mij af of ze écht gevoelens begon te krijgen voor de jongens en of haar mening over een selectie gaat veranderen.
Tegen het einde van het boek heb ik Eadlyn in mijn eigen hart gesloten en wilde haar troosten vanwege de heftige gebeurtenissen die zij moest meemaken.

De prinses

Kiera Cass

15 juni 2015

ISBN 9789000345182
    Uitgever Van Goor
    288 pagina's
  • Ondertitel:

Selectietrilogie

Van Goor

Young Adult

1  2  3  4  5
    (21 stemmen)

Na het enorme succes van De selectie, De elite en De one schreef bestsellerauteur Kiera Cass dit spannende vervolgverhaal. Twintig jaar geleden deed America Singer mee aan de Selectie en wist ze prins Maxons hart te veroveren. Nu is het de beurt aan prinses Eadlyn om haar eigen Selectie te houden. Eadlyn verwacht niet dat het voor haar even sprookjesachtig zal zijn als het liefdesverhaal van haar ouders. Maar als de strijd om haar hart losbarst, zou ze er wel eens achter kunnen komen dat haar eigen geluk niet zo ver weg is als ze altijd dacht.