Recensie: Maak me gek RECENSIE

Pat wordt ontslagen uit de psychiatrische inrichting. De hoop om zijn vrouw weer te zien, heeft hem door die periode heen geholpen. Hij doet er dan ook alles aan om een betere echtgenoot te zijn. Hij heeft flink getraind in de inrichting en doet zijn best om aardig te zijn in plaats van zijn gelijk te halen. Hij kan niet wachten tot ''alleentijd'' voorbij is en hij Nikki weer in zijn armen kan sluiten.
De werkelijkheid ligt anders. Pat komt bij zijn ouders in huis, zonder baan en zonder Nikki in zijn leven. Hij ontmoet Tiffany bij een etentje van zijn vriend. Tiffany is weduwe en ook depressief. Pat en Tiffany bouwen een enigszins aparte, maar mooie vriendschap op. Ze proberen allebei uit een dal te komen en daarbij helpen ze elkaar. Tiffany helpt Pat om over Nikki heen te komen, al gaat dit niet helemaal vlekkeloos.

Ik heb de film Silver Linings Playbook gezien toen hij in de bioscoop kwam (2013). De film had indruk op me gemaakt waardoor ik blij was dat ik het boek mocht lezen. Het is een fijn boek om te lezen. Je vliegt zo door de bladzijdes heen, al moet ik wel zeggen dat sommige stukken saai en langdradig waren. Vooral de stukken over football interesseerde me niet zo. Gelukkig komt daarna Tiffany meer op de voorgrond en ook Nikki komt in beeld. Tijdens het hele boek vraag je je af wat Pat in hemelsnaam heeft gedaan dat hij gescheiden is van zijn vrouw en een contactverbod heeft.

Het verhaal blijft je bij omdat je met echte personages te maken krijgt. Ze begrijpen dingen van elkaar die hun omgeving ontgaan. Het gaat niet om het zoveelste perfecte stel dat elkaar leuk vindt, niet bij elkaar kan zijn, en uiteindelijk toch samen komt. Het gaat om prettig gestoorde personages waar je van gaat houden. Het is geen standaard liefdesverhaal en dat raakt je.

“Ook als de zon schuilgaat achter de wolken, is er altijd nog een gouden gloed die me eraan herinnert dat ik het gewoon moet blijven proberen...”

Maak me gek!

Matthew Quick

1 maart 2013

ISBN 9789401600385
    Uitgever Xander
    285 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Silver Linings Playbook

Xander

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Pat is net ontslagen uit een psychiatrische inrichting. Zijn leven staat op zijn kop: hij woont bij zijn ouders, heeft geen baan en geen contact met zijn vrouw, Nikki. Toch denkt Pat dat hij zijn leven kan beteren en Nikki terug kan winnen. Als Pat de raadselachtige Tiffany ontmoet, een jonge vrouw met haar eigen problemen, wordt zijn leven opnieuw overhoop gegooid…

- Verfilmd als Silver Linings Playbook, met in de hoofdrollen Bradley Cooper en Jennifer Lawrence