Recensie: Virus RECENSIE

Mirjam Mous, auteur van o.a. 'Boy 7' heeft met haar nieuwe boek 'Virus' weer een hit te pakken in het Young Adult genre. Het boek is een spannende thriller, voor zowel jongens als meisjes.

Tiener Kris, is op vakantie in Spanje samen met zijn neef Hopper, als ze tijdens een noodweer per ongeluk een man doodrijden,  raken de jongens in paniek en willen wegvluchten, maar rijden de auto helemaal aan gort. Uiteindelijk komen ze terecht in een dorpje Odrin, dat heel afgelegen midden in de bergen ligt. Het is er vreemd en eng, maar nu ze er eenmaal zijn mogen ze niet weg. De enige weg wordt bewaakt door gewapende mannen. Er heerst namelijk een enge ziekte, een virus en het dorp is in quarantaine. Omdat Kris aan Gilles de la Tourette lijdt, vinden de mensen hem een heksenkind. Hij sluit dan wel vriendschap met Ana, maar al met al hebben Hopper en Kris moeite met overleven in dat bijgelovige Spaanse dorp.

Het verhaal is spannend en heel onvoorspelbaar, dus je blijft lezen, omdat je wilt weten welke kant het nu weer opgaat. Mirjam Mous schrijft in vrij korte zinnen, maar heel treffend. Dit zorgt ervoor, dat je je heel snel in de situatie kunt inleven.

Mous voegt echter nog iets extra eraan toe: ze laat haar hoofdpersoon namelijk lijden aan het syndroom van Gilles de la Tourette. Een psychologische aandoening, die Kris dwangmatig rare handelingen laat verrichten en gekke dingen laat zeggen. Dat kan hij niet tegenhouden. Ze beschrijft zijn kwaal als zijnde een zelfstandig personage en dat maakt het allemaal minder zwaar en juist erg grappig. "...het maakt niet uit hoe hard ik vecht, Tourette wint altijd..." Kris is dan misschien geen perfect personage als hoofdpersoon, maar de lezer gaat meevoelen met Kris en tegelijk moet je lachen om de gekke situaties waarin Tourette Kris terecht laat komen.

Zo komt er op een gegeven moment een meisje voorbij en Tourette geeft Kris de opdracht haar aan te raken. "...er zijn wel honderd andere lichaamsdelen om aan te raken, maar Tourette moet zo nodig haar rechter borst uitkiezen..." Door zulke stukken in het boek te verwerken en leuke spitse woordspelingen en woordgrapjes te maken, die zowel de spanning verhogen als heel humoristisch zijn, kan de lezer de spanning weer een beetje weglachen. Dit is echt heel leuk.

Dit vlot geschreven boek blijft boeien. Niet alleen voor Young Adults, maar voor iedere leeftijdsklasse en je leest het in no time uit

Virus

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Een jongen die lijdt aan het syndroom van Gilles de la Tourette, is met zijn neef op vakantie. Ze rijden door de bergen als er een hevig noodweer losbarst. Dan schrikt Kris zich het apelazarus. Er loopt een man op de weg! Zijn neef kan hem niet meer ontwijken… De jongens raken in paniek en slaan op de vlucht. Ze komen terecht in Odrín, een Spaans bergdorp, dat altijd in de schaduw ligt. Er hangt een unheimische sfeer en de meeste bewoners zijn nors en soms ronduit bedreigend. Kris en zijn neef willen zo snel mogelijk verder reizen, maar het lijkt wel alsof alles en iedereen dat tegenwerkt. Ze besluiten er stiekem vandoor te gaan. De enige toegangsweg blijkt met hekken afgesloten en wordt door gewapende mannen bewaakt. Omdat er een besmettelijk virus rondwaart, mag niemand het dorp nog in of uit...