Recensie: Vuur En As: De Heerschappij Van De Maskers RECENSIE

Laia is een Geleerde. De Geleerden zijn een volk dat onderdrukt wordt door de Krijgers. De Krijgers zijn een hard en oorlog voerend volk die de Geleerden hebben overwonnen en nu gebruiken als slaven en het volk onderdrukken. Laia woont met haar opa, oma en haar broer relatief vrij. Maar elke misstap kan zorgen voor de dood of slavernij. Op een dag dringen echter de soldaten en een Masker hun huis binnen en zij nemen Laia haar broer mee op verdenking van dat hij bij het Verzet hoort. Laia kan ontspannen en zal er nu alles aan doen om haar broer te bevrijden. Zelfs als ze zich moet aansluiten bij het Verzet en voor hun moet gaan spioneren om de gevaarlijkste plek die er is voor een Geleerden.

Elias is een Masker en een student op Blackcliff. De opleiding van een Masker is een wrede en gevaarlijke opleiding en studenten proberen dan ook te ontspannen aan Blackcliff. Helaas bekopen ze dit altijd met de dood. Maskers moeten wreed en meedogenloos zijn maar Elias heeft een goede ziel en wil dan ook deserteren vlak na zijn afstuderen. Maar Elias moet besluiten of hij vlucht en nooit echte vrijheid zal kennen of dat hij blijft en vecht voor zijn vrijheid.

Vuur en As is een flink Young Adult boek maar het las zo weg. Ondanks dat het een Young Adult boek is, is het boek wel gruwelijk en zeker geschikt voor een oudere doelgroep. Vuur en As is een combinatie van een Young Adult meets Game of Thrones en het is een geweldig spannend boek. Je leest om de beurt uit het oogpunt van Laia en Elias en dit loopt ook mooi in elkaar over als ze elkaar ontmoeten. Wie alleen een romantisch fantasie verhaal verwacht zal dit niet krijgen. Het verhaal is zwaar, spannend, gruwelijk, hartbrekend, verdrietig en vol met ellende maar god wat wil je graag verder lezen en weten wat er in de volgende hoofdstukken gaat gebeuren. Een echte aanrader voor iedereen die opzoek is naar een goed geschreven pageturner in een geweldige setting met goede karakters.

Vuur En As deel 1 :De Heerschappij Van De Maskers

1  2  3  4  5
    (10 stemmen)

Vuur en As vertelt het verhaal van Laia en Elias, geboren in aparte werelden - zij een slaaf en hij een soldaat - die voorbestemd zijn om samen het wrede Imperium te bestrijden, in een wereld die doet denken aan het oude Rome. Laia weet als spion de militaire academie van de Maskers binnen te dringen. Daar ontmoet ze Elias, die eigenlijk haar vijand is...