Recensie: Gebroken glimlach RECENSIE

Kaat is geboren met een hazenlip. Ze heeft al verschillende operaties ondergaan waardoor er bijna niets meer van te zien is, maar toch blijft ze onzeker. Ze weet pas sinds kort hoe ze moet chatten en ze leert gelijk een leuke jongen kennen: Wannes. Als hij haar om een foto vraagt, sluit ze echter het gesprek af. Hier is ze nog niet klaar voor en ze wordt binnenkort ook nog geopereerd aan haar neus. Als ze wordt geopereerd besluit haar beste vriendin Lien een poging te doen om haar te koppelen aan Wannes. Maar is Kaat daar wel zo blij mee?

Gebroken glimlach is een redelijk dun jeugdboek dat is geschreven door Guy Didelez. Ik heb zelf weinig kennis over een hazenlip en ik vind dat de schrijver het in dit boek goed onder de aandacht heeft gebracht. Guy vertelt een verhaal over Kaat en haar onzekerheid over haar uiterlijk en haar contact met vriendinnen en jongens. Naast het vertellen van het verhaal weet hij de lezer te informeren over Kaats hazenlip, zonder hier echt de nadruk op te leggen. Het is een jeugdboek dat gelezen zou moeten worden op basisscholen en middelbare scholen, omdat het voor die doelgroep erg nuttig kan zijn om dit boek te lezen om zich te verplaatsen in iemand met een hazenlip of een andere (aangeboren) afwijking.

Je hebt het boek zo uit: het bevat korte hoofdstukken, een groot lettertype en weinig pagina's. Dat is niet het enige waardoor je zo door het verhaal vliegt, de schrijfstijl van Guy Didelez werkt hier zeker aan mee. Omdat het een jeugdboek is, wordt er geen gebruik gemaakt van moeilijk taalgebruik. Ik kon echter af en toe wel merken dat de schrijver Belgisch is, maar dit vond ik niet storend. Guy Didelez heeft met Gebroken glimlach een interessant boek geschreven dat zeker een aanrader is voor de jeugd!

Gebroken glimlach

1  2  3  4  5

Kaat is in de wolken: ze heeft net leren chatten en maakt al meteen een vriend, Wannes. Het klikt tussen de twee jongeren en algauw wil Wannes weten hoe het meisje eruitziet. Kaat is echter te beschaamd om een foto online te zetten. Ze heeft een lipspleet en is erg onzeker over haar uiterlijk. Lien, de beste vriendin van Kaat, stelt het meisje gerust: na alle operaties kun je er bijna niets meer van zien. Toch wil Kaat liever wat wachten. Ze wordt immers opnieuw geopereerd en daarna zal ze er nog beter uitzien. Pas dan zal ze Wannes een foto laten zien. Maar vlak na de operatie staat de jongen zomaar voor de deur …