Recensie: De onschuldige RECENSIE

‘De onschuldige’ vertelt het verhaal van Vanessa Michael Monroe, een soort van moordlustige, vrouwelijke James Bond. Beladen met een verleden dat van haar een moordmachine heeft gemaakt, is een normaal leven niet voor haar weggelegd. De enige twee mensen waar ze een min of meer normale band mee heeft zijn Bradford en Logan. Wanneer Logan haar vraagt om zijn ontvoerde dochter terug te halen, stemt Monroe dan ook toe. Hierdoor neemt ze een duik in de sektewereld van ‘de Uitverkorenen’, maar is ze wel klaar voor wat er haar daar allemaal te wachten staat?

De omschrijving van het boek ‘De onschuldige’ klonk veelbelovend voor een thrillerfan als mezelf. Helaas werd al zeer snel duidelijk dat van een bevredigend verhaal weinig terecht zou komen. Dat heeft verschillende redenen.

Allereerst is er de schrijfstijl. Taylor Stevens maakt gebruik van zeer lange omschrijvingen om simpele zaken te benoemen. Dit trekt de lezer compleet uit de emotie en het moment waardoor voeling houden met de personages een moeilijke opgave wordt. Soms vervalt de schrijfster zelfs in een soort documentaire verslaggeving waarbij ze haar uiterste best doet alles van naadje tot draadje uit te leggen. Dit is erg vermoeiend, vooral omdat ze dit door het verhaal heen verscheidene keren herhaalt.

Daarnaast zijn het de personages zelf die tekort schieten. Allemaal worden ze redelijk vlak en ongeloofwaardig gehouden. Hoofdpersonage Monroe is een kleine tengere vrouw die zonder problemen grote groepen straatschuim weet te vermoorden, vlot twintig talen spreekt en alles in haar leven behandelt met een ongeziene agressiviteit. Ze kent op geen enkel moment diepgang waardoor ze vervalt in een zeer eenvoudig en weinig boeiend personage.

Tot slot vormt ook de ontknoping van het verhaal een zeer voorspelbare weg. Het geheel laat je als lezer onberoerd.

Ondanks de vele lovende recensies die over dit verhaal zijn verschenen, kan ik ‘De onschuldige’ slechts twee hartjes geven. Wie het genre wilt verkennen, heeft veel betere startopties dan dit boek.

De onschuldige

Taylor Stevens

8 oktober 2015

ISBN 9789022575833
    Uitgever Boekerij
    336 pagina's
  • Ondertitel:

Vanessa Michael Munroe wordt ingeschakeld om een 5-jarig meisje uit handen van een sekte te redden

Boekerij

Thriller & Spanning

1  2  3  4  5

Acht jaar geleden werd de vijfjarige Hannah ontvoerd en opgenomen in The Chosen, een gevaarlijke sekte met communes over de hele wereld. Telkens als de groep die haar zocht te dichtbij kwam, werd ze naar een ander land verhuisd. Een aantal mensen die ooit aan de sekte ontsnapten, heeft Hannah nu gelokaliseerd in Buenos Aires. Maar ze hebben een professional nodig om Hannah terug te stelen en veilig het land uit te krijgen. Vanessa Michael Munroe neemt de klus aan, maar is deze groep mensen wel te vertrouwen?