Recensie: Verraad RECENSIE

Ik heb de laatste jaren meerdere jeugdthrillers gelezen, maar Verraad is een boek dat er voor mij uit sprong. Het verhaal speelt zich af op Aruba, waar een groep vrienden hun vakantie doorbrengt. Vanwege de dood van één van de vrienden, staan meerdere levens op zijn kop, want wie is de dader van de afschuwelijke moord op Elise? Als het aan de politie ligt, is dat Elise’s beste vriendin Anna. Hoewel de politie van Aruba hun mening al klaar heeft, probeert Anna zich met alle mogelijkheden te verdedigen. Zal de rechter Anna geloven en haar onschuldig verklaren?

Op de eerste bladzijde lees je dat er iets verschrikkelijks aan de hand is, wat en hoe lees je later. Ik zat meteen in het verhaal, vanwege alle mysterie om de dood van Elise. Doordat het boek geschreven is vanuit Anna’s perspectief, leer je haar het beste kennen. Anna heeft een heftige jeugd met haar zieke moeder en wanneer zij naar een nieuwe school gaat, raakt zij bevriend met Elise. Elise heeft haar eigen problemen, maar de meiden krijgen al snel een hechte vriendschap.

Het verhaal was soms wat moeilijk te volgen, omdat de hoofdstukken ingedeeld zijn in toekomst, verleden en heden. Dit loopt door elkaar heen, waardoor ik niet altijd even goed wist wanneer iets zich afspeelde. Dit past echter goed bij het verhaal, want je wordt als lezer constant geconfronteerd met het feit dat je eigenlijk geen idee hebt wie liegt en wie de waarheid spreekt.

Verraad van Abigail Haas is één van de beste jeugdthrillers die ik het afgelopen jaar heb gelezen. Het zit zo vol met plottwist en drama, dat je het einde niet ziet aankomen en je vervolgens met een leeg gevoel achterblijft. Het enige wat ik wilde doen na het lezen van Verraad, is het boek nog een keer lezen om er achter te komen welke hints ik heb gemist. Als ik terug denk aan het verhaal, lijkt alles op zijn plek te vallen. Echt bizar hoe Abigail Haas de lezers er zo laat intuinen. Zeker een auteur om in de gaten te houden, want deze vrouw kan enorm goed schrijven!

Verraad

Abigail Haas

30 april 2014

ISBN 9789026136016
    Uitgever De Fontein
    384 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Dangerous Girls

De Fontein

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Anna en Elise zijn onafscheidelijk. Nu ook golden boy Tate voor Anna gevallen is, lacht het leven haar toe. Een weekje Aruba met haar vrienden wordt één groot feest, tot ze Elise vermoord aantreffen in hun vakantiehuis. De politie verhoort hen één voor één, en Anna en Tate worden opgepakt. Al snel komt Tate op borgtocht vrij, maar voor Anna begint een nachtmerrie als hoofdverdachte. Ze moet het proces afwachten in de cel. Hoe kan ze de jury overtuigen van haar onschuld nu alles tegen haar wordt gebruikt?

- Leeftijd: 13+