Recensie: De wereldliteratuur in vijftig personages RECENSIE

In ‘De wereldliteratuur in vijftig personages’ neemt schrijver Dirk Leyman je mee doorheen een literaire selectie van vijftig verhalen en hun personages. De ene al bekender dan de andere, maar een gemiddelde lezer vindt er zeker personages die hij kent. Bovendien zijn veel van de verhalen ook verfilmd wat de bekendheid vergroot.

Dit boek laat zich het beste omschrijven als een leuk weetjesboek over bekende verhalen. Het is vlot geschreven, met een fijne onderverdeling en een juiste hoeveelheid aan informatie per onderdeel. De droge feiten worden daarbij mooi afgewisseld met leuke anekdotes en op het einde van de voorstelling staat er steeds een fragment uit het beschreven boek. Dit nodigt de lezer niet alleen uit om de vernoemde ongelezen verhalen aan de leesstapel toe te voegen, maar werkt ook erg inspirerend voor mensen die zelf schrijven. Vooral de bibliografielijst op het einde is daarbij een extra grote hulp. Daarnaast maken de stevige kaft en leuke illustraties dit tot een fijn cadeautje om aan geïnteresseerden te geven.

De minpuntjes zijn eerder aan de kleine kant te noemen. Zo zijn de voorbeeldfragmenten van de verschillende boeken soms wel erg beperkt tot op die hoogte dat ze eigenlijk weinig toegevoegde waarde brengen. Daarnaast is niet elk personage even interessant, wat echter in mijn geval te wijten was aan het niet kennen van alle verhalen. Een probleem dat eenvoudig op te lossen valt door deze links te laten liggen tot je het origineel hebt gelezen. Dirk Leyman bewijst immers dat hij een uitstekend oog heeft voor boeiende personages.

De wereldliteratuur in vijftig personages’ van Dirk Leyman is een vlot geschreven boek dat de potentie heeft om veel mensen aan te spreken. Enige voorwaarde daarbij is uiteraard een basisinteresse in wat men leest. Aan de schrijfstijl van de auteur zal het immers zeker niet liggen. Dit boek verdient dan ook vier hartjes

De wereldliteratuur in vijftig personages

1  2  3  4  5

Lezen, een gebruiksaanwijzing De wereldliteratuur in vijftig personages 'Is je roman autobiografisch? En bestaan je hoofdpersonages ook écht?' Het zijn ongeveer de meest gestelde vragen aan een schrijver. Waarop deze vaak een ontwijkend antwoord mompelt. En toch laten talloze auteurs realiteit en fictie voortdurend haasje-over spelen. Natuurlijk scheppen ze niet uit het niets. Maar hoe gaan schrijvers daarbij te werk? En hoe komen hun personages tot stand? Dirk Leyman voert vijftig beroemde literaire personages ten tonele en legt haarfijn uit hoe ze gebaseerd zijn op echte mensen en historische figuren. Van Gabriel García Márquez via Oscar Wilde en Jeroen Brouwers tot Gerard Reve, Virginia Woolf én Georges Perec: zijn zoektocht door de wereldliteratuur is even opwindend en verrassend als amusant. Leyman demonstreert vooral hoe de literaire verbeelding de vreemdste capriolen kan maken. Niets is wat het lijkt in literatuur. En dat is precies de reden waarom we er nooit genoeg van krijgen. Lezen, een gebruiksaanwijzing blikt nieuwsgierig in de trukendoos van de schrijver en is gebaseerd op de fel gesmaakte rubriek in De Morgen. Het boek is door Brecht Evens voorzien van prachtige illustraties. Met medewerking van Charlotte van Hacht en Christophe Vekeman. DIRK LEYMAN (1965) is literair journalist. Sinds 2000 is hij verbonden aan De Morgen als recensent, interviewer en boeken- nieuwsjager. Hij schrijft voor talloze andere publicaties, ook over fotografie. Leyman stelde twee literaire stedenboeken samen: Gent, de dubbelzinnige (2000, met Marco Daane) en Nice, muze van azuur (2004). Zijn literaire nieuwssite De papieren man (2006-2011) werd bekroond met de Dutch Bloggie als beste literatuurweblog en de Parnassusprijs van het Vlaams Fonds voor de Letteren. BRECHT EVENS (1986) is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de nieuwe golf Vlaamse stripmakers die ook internationaal succes oogsten. Verschillende van zijn strips werden ondertussen in vele talen vertaald. Vorig jaar verscheen zijn boek Panter.