Recensie: Suikerkind RECENSIE

Elja is een vijfjarig meisje uit Moskou, eind jaren dertig. Ze woont daar met haar ouders en kindermeisje en heeft het prima thuis. Haar ouders ondernemen veel met haar en leren haar van alles. Het is een pienter meisje voor haar leeftijd. Maar van het ene op het andere moment verandert de situatie als haar vader ’s nachts wordt opgepakt als ‘vijand naar het volk’ en naar een kamp ver weg gestuurd wordt. Als familie van een dergelijke verrader worden uiteindelijk ook Elja en haar moeder verbannen en belanden ze in eerste instantie in een werkkamp. Vanuit daar ontvouwt zich verder de hachelijke levensgeschiedenis van Elja en haar moeder, die van de ene armoedige plek naar de andere worden gestuurd, maar altijd hun vuurtje laten branden en de moed niet opgeven.

Suikerkind is de waargebeurde levensgeschiedenis van Elja, opgetekend door Olga Gromova. Het is bitter om te lezen wat een dergelijk klein meisje allemaal moet meemaken, maar desondanks is het geen verdrietig verhaal. Het is een prachtig positief verhaal, met hele sterke karakters en wonderbaarlijk veel goede mensen. Elja haar moeder is een hele sterke vrouw, die overal het beste van weet te maken en altijd haar hoofd boven water weet te houden. Alles lijkt eerlijk opgeschreven en niet mooier gemaakt dan het was. Dit alles maakt suikerkind tot een bijzonder verhaal.

Elja had haar eigen verhaal als memoires opgeschreven, en wilde graag dat de auteur Olga Gromova er een kinderboek van maakte. “Niet voor jonge kinderen, maar voor tieners, die al het een en ander begrijpen. Het moet zich als een roman laten lezen.” Het boek is dan ook geschreven voor de leeftijdscategorie 12+. Maar ik denk dat het voor de jongsten in die categorie nog best een pittig boek kan zijn. Het verhaal vertelt je een heleboel over diverse onderwerpen, van wereldgeschiedenis tot levensonderhoud en kunst en literatuur. Ook als een volwassenroman zal dit zeker niet misstaan. Het klinkt als zware kost, maar desondanks is het verhaal toch wel toegankelijk en leesbaar geschreven. Het is mooi dat Elja haar levensverhaal op deze manier is weergegeven, en ik denk dat elke lezer kan leren van deze kijk op het leven en de wereld om ons heen.

Suikerkind

1  2  3  4  5

Het is eind jaren dertig. Elja is vijf jaar oud en woont in de Sovjet-Unie. Ze heeft een goede band met haar mama en papa. Samen spelen ze leuke spelletjes en verzinnen elke avond weer spannende verhalen. Maar op een nacht wordt haar vader gearresteerd. Plots zijn Elja en haar moeder 'een vijand van het volk'. Ze belanden in Kirgizië, in een kamp voor landverraders en staatsgevaarlijke elementen. Elja snapt niet altijd wat er gebeurt, maar met gedichten, liedjes en verhalen probeert ze samen met haar moeder honger en ziekte te overwinnen en ontmoet ze interessante en aardige mensen.