Recensie: Brandhaard RECENSIE

De doorgewinterde LAPD-rechercheur Harry Bosch krijgt in ‘Brandhaard’ een nieuwe partner: de jonge en onervaren rechercheur Lucy Soto. Ze krijgen de zaak Merced toegewezen. Negen jaar geleden werd Olivier Merced geraakt door een kogel terwijl hij op een druk plein in Los Angeles samen met zijn mariachi-band aan het optreden was. Merced is onlangs alsnog aan de gevolgen van die kogel bezweken. Aan Bosch en Soto de taak om voorgoed vast te stellen of Merced een onbedoeld slachtoffer was, geraakt door een willekeurig schot, zoals in het onderzoek negen jaar geleden geconcludeerd is, of dat Merced het echte doelwit was. Het probleem is dat ze slechts beschikken over zeer verouderde informatie van negen jaar geleden. Lukt het ze alsnog de zaak op te lossen?

Harry Bosch is inmiddels een vertrouwd personage in de boeken van de Amerikaanse bestsellerauteur Michael Connelly. ‘Brandhaard’ is alweer het negentiende deel met de inmiddels 65-jaar oude rechercheur in de hoofdrol. Bosch is een harde werker, hij kenmerkt zichzelf door zijn koppige en doortastende persoonlijkheid en zijn neiging om niet alles helemaal volgens het boekje te doen, tot ergernis van zijn meerderen.

Lucy Soto wordt in dit boek geïntroduceerd. Ze is een interessant personage en ze heeft zo haar eigen motieven om bij de recherche te werken. In het geheim is ze namelijk bezig met een eigen onderzoek. Ze was als jong meisje betrokken bij een zaak die nooit helemaal is opgelost en wanneer Harry daarachter komt, biedt hij aan mee te helpen. Deze verhaallijn loopt door die van het Merced-onderzoek heen en brengt de nodige spanning met zich mee.

In dit deel denkt Harry Bosch steeds vaker aan pensioen. Ik ben benieuwd of Bosch in het volgende boek daadwerkelijk met pensioen gaat en of Soto in dat geval de nieuwe hoofdpersoon wordt. In dit boek vormt de onervaren, beginnende rechercheur Soto vooral een contrast met de ervaren en doorgewinterde Bosch. Overigens komt ook Maddie, de dochter van Bosch steeds meer naar de voorgrond. Zij wil graag bij de politie en kan zeer goed schieten. Zou zij misschien haar vader opvolgen?

Michael Connelly weet de lezer opnieuw te boeien met een spannende zaak. De boeken van Connelly worden gekenmerkt door geloofwaardige en realistische beschrijving van politieonderzoek. Ongetwijfeld komt dit doordat Connelly ooit als misdaadverslaggever werkzaam was. Ook ‘Brandhaard’ heeft een dergelijk sterk en geloofwaardig plot, en de dynamiek tussen de ervaren Bosch en de jonge Soto werkt goed. We zullen moeten wachten op het volgende boek om erachter te komen wat er verder gaat gebeuren met Bosch: zit hij lekker achter de geraniums of komt hij toch weer in actie om een spannende zaak op te lossen zoals alleen hij dat kan?

Brandhaard

1  2  3  4  5

LAPD-rechercheur Harry Bosch moet alle registers opentrekken wanneer een man overlijdt aan de gevolgen van een verdwaalde kogel negen jaar eerder. Een zaak waarin het lijk nog vers is, maar alle bewijs ontbreekt. Bosch en zijn nieuwe partner, het groentje Lucia Soto, krijgen deze zaak, die politiek zeer gevoelig ligt. Ze moeten een nieuwe richting inslaan met zeer verouderde informatie. Al snel blijkt dat de schietpartij allesbehalve toevallig was.