Recensie: Lessen om te overleven RECENSIE

'Lessen om te overleven' is een boek van bestsellerauteur Alice Hoffman. Nadat bij Alice borstkanker werd geconstateerd ging ze op zoek naar een boek dat haar door de moeilijke tijd heen zou loodsen. Ze kwam erachter dat zo'n boek nog niet bestond en besloot er zelf één te schrijven. Een boek met tips die je helpen positief te zijn tijdens een moeilijke tijd. Tips vol warmte, wijsheid en humor. In 'Lessen om te overleven' geeft Alice een openhartige blik in haar leven. Ze vertelt over haar ervaringen, gedachtes, oma, Anne Frank en  liefde voor honden.

'Lessen om te overleven' is een boek waar je vrolijk van wordt. Het boek is heel klein en heeft 93 bladzijdes. De kaft is mintgroen met een polaroid-achtige foto die je bij ieder hoofdstuk weer terug ziet. Een perfect cadeautje voor iemand waar je om geeft die in een dipje zit. Je zult gegarandeerd een glimlach op iemand's gezicht toveren. Maar ook als je jezelf niet rot voelt, kan het boek heel inspirerend werken. Het boek lijkt te roepen: 'leef nu' waardoor je nóg meer zin krijgt in het leven. Er zijn een stuk of 20 tips te lezen waar je heel blij van wordt. Bijvoorbeeld: 'Kies een held' of 'Kies ervoor om een toekomst te plannen'. Onder de tips staat een vlot en leuk tekstje geschreven van ongeveer drie bladzijdes. Tussen de tekst vind je ook nog eens leuke recepten, DIY's, quotes en foto's. Een heel fijn feelgood-boekje.

Ondanks dat ik een paar spelfouten in de tekst heb gespot, kan ik niet anders dan 'Lessen om te overleven' vijf hartjes geven. Het is zo vrolijk, inspirerend en positief. Ik vind het mooi om te zien hoe Alice zo positief tegen het leven aankijkt terwijl ze lijdt aan een levensbedreigende ziekte. In haar boek is ze heel open en eerlijk waardoor je haar beter leert kennen. Een echte aanrader!

Lessen om te overleven

1  2  3  4  5

Een gids om je door een moeilijke periode heen te loodsen. Bestsellerauteur Alice Hoffman zocht ernaar toen ze behandeld werd voor kanker, maar kon er geen vinden. Ze wilde weten hoe mensen omgaan met ziekte en verlies en wilde eraan herinnerd worden hoe mooi het leven is.

Met warmte, humor en wijsheid schreef Hoffman daarop zelf een gids met levenslessen. Ze geeft haar lezers een openhartige blik in haar gevoelswereld en herinnert hen aan haar heldinnen: haar oma, Anne Frank, en die ene persoon op wie ze altijd kon vertrouwen.

Ze geeft hilarisch advies om overbezorgde mensen af te wimpelen, pleit voor het verschansen op de bank met een zwijmelfilm of het boek van een groot schrijver, en schreeuwt van de daken: 'Hou je niet (meer) in!' en 'Leef nu!'

Lessen om te overleven is een persoonlijk boek dat steun en troost biedt in moeilijke tijden.