Recensie: Als geen ander RECENSIE

Het boek verteld het verhaal van Devorah en Jaxon. Devorah is een net en lief meisje, opgegroeid in een strenge chassidische familie. Ze moet zich aan verschillende regels houden. Jaxon is een donkere jongen, hij is slim en heeft een goed gevoel voor humor. Hij vindt het lastig om met meisjes om te gaan. Devorah en Jaxon wonen allebei in New York, maar ze kenden elkaar niet. De zus van Devorah is aan het bevallen in het ziekenhuis en Jaxon brengt een vriend naar het ziekenhuis. De lift in het ziekenhuis gaat kapot, net op het moment dat Devorah en Jaxon in de lift staan. Hierdoor raken ze in contact. Na het liftincident spreken ze regelmatig af, ondanks dat Devorah niet af mag spreken met jongens. Kunnen ze dit volhouden?

Als geen ander is een prachtig boek, ik kan niet anders zeggen. Het is mooi om te zien hoe twee totaal verschillende mensen verliefd worden. Het mag eigenlijk niet, maar toch willen ze voor elkaar gaan. In het begin groeit de verliefdheid tussen de twee wel erg snel, waardoor het een beetje een onrealistisch beeld gaf. Naarmate het boek vordert blijft dit gelukkig niet zo.

Het boek laat je kennis maken met de chassidische levensstijl. Ik wist eerlijk gezegd voor het boek nog niet wat de levensstijl inhield, maar door het boek weet ik er meer over. De termen worden goed uitgelegd. Ook laat het boek je een beeld geven van New York. Ik had echt het idee dat ik me in New York bevond, en dat vond ik mooi om te ervaren.

Ik leefde erg mee met Devorah en Jaxon, en ik heb de twee personages ook zien groeien op persoonlijk gebied. Vooral Devorah staat steviger in haar schoenen, rond het einde van het boek. Ze durft haar mening te delen en dat was mooi om op te merken. Het einde heeft me ook enorm verrast. Ik had het niet aan zien komen, en daardoor ben ik alleen maar positiever geworden over Als geen ander. Una LaMarche heeft een krachtig boek geschreven. Niet een standaard liefdesverhaal, maar een verhaal met wat meer inhoud. Ik ben benieuwd naar meerdere boeken van Una LaMarche!

Als geen ander

1  2  3  4  5

Een eerste liefde raakt je altijd tot in de kern van je wezen. Maar alleen de meest wezenlijke liefde verandert je leven voor altijd.
    Devorah is een lief meisje dat nooit is afgeweken van haar strenge chassidische opvoeding. Jaxon is een grappige en slimme nerd die zich nooit gemakkelijk heeft gevoeld in de buurt van meisjes. Ze hebben hun hele leven doorgebracht in Brooklyn aan weerszijden van dezelfde straat. Hun paden hebben elkaar nooit eerder gekruist... Tijdens een orkaan stranden ze samen in een lift, waar het lot ze geen andere keuze laat dan een verbinding aan te gaan. Hoewel hun relatie ten strengste verboden is, spreken Devorah en Jax in het geheim met elkaar af en riskeren ze alles om samen te kunnen zijn. Maar hoe ver kunnen ze gaan?