Recensie: Medicijn RECENSIE

Ouder worden en de bijbehorende aftakeling is voor velen een naar vooruitzicht. Er wordt van alles aan gedaan om deze veroudering af te remmen door het gebruik van allerlei crèmes, siliconen, operaties en andere behandelingen. In het boek Medicijn snijdt schrijfster Ingrid Oonincx, bekend van thrillers Nickname, Sluipweg en Botsing, dit actuele onderwerp aan.

Ella Vreeland is succesvol creatief directeur bij een reclamebedrijf. Een van haar klanten is David Mulder, met wie zij ook een verhouding heeft. Op een dag blijkt David plotseling dood te zijn. Getriggerd door zijn afwijkende gedrag van de laatste weken en vanwege de dreigementen die Ella ontvangt, gaat ze op zoek naar de ware reden voor de dood van haar minnaar.

Vanwege geheimzinnige bezoeken van David aan een kliniek in Brussel, begint Ella daar haar zoektocht. Via deze kliniek komt ze op het spoor van een medisch centrum in het Italiaanse Cogne waar David behandelingen onderging. Daar komt ze erachter dat dit het centrum is van Jacob Grünberg, een wetenschapper die een behandeling heeft ontwikkeld die het verouderingsproces stopzet. Vanwege de hoge productiekosten is deze behandeling nu alleen nog maar beschikbaar voor mensen uit de elite. Grünberg is echter op zoek naar erkenning en wil koste wat kost zijn middel voor een groter publiek beschikbaar maken en hij is bereid daar flinke opofferingen voor te doen.

Medicijn heeft een sterke spanningsboog en de gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Naast een spannend verhaal zorgt de schrijfster met de science fiction-achtige behandelingen en de wetenschappelijke onderzoeken ervoor dat de lezer aan het nadenken wordt gezet over het ethische vraagstuk, hoe ver ga je in de wetenschap om het verouderingsproces te stoppen of te vertragen.

Het boek is in een fijne schrijfstijl geschreven, bevat korte hoofdstukken en leest daardoor lekker weg. Het ik - perspectief is goed uitgewerkt in deze thriller, zodat je de gevoelens die Ella ervaart als lezer ook beleefd.

Ella is een slimme carrièrevrouw, die in dit verhaal niet altijd even doordachte keuzes maakt, dit lijkt niet altijd even logisch. Ook wordt Ella geschetst als een vrouw met depressies, maar daar is nu niets van te merken. Sinds haar relatie met David was Ella gestopt met de antidepressiva omdat zij zich goed voelde vanwege de liefde voor hem. Je zou zeggen dat Ella erg verdrietig en depressief zou zijn na de dood van David, maar niets is minder waar, ze verandert juist in een moedige vrouw die op zoek gaat naar antwoorden omtrent de dood van haar minnaar en de ene na de andere heldhaftige actie onderneemt.

Jammer is dat het boek erg veel toevalligheden bevat. Zo krijgt Ella heel toevallig de toegang tot het dossier van David in de kliniek in Brussel. Daarnaast treft Ella op verschillende moeilijke momenten altijd personen aan van wie ze een telefoon kan lenen en die haar uit de problemen kunnen helpen.

Medicijn is een spannende thriller over een origineel en actueel onderwerp. Het boek bevat genoeg actie en heeft een fijne schrijfstijl en leest daardoor vlot weg. Vanwege de toevalligheden en de geloofwaardigheid komt het eindoordeel op 4 hartjes.

Medicijn

1  2  3  4  5

Alleen een klein en machtig eliteclubje weet dat er al jaren een middel tegen veroudering bestaat. Wat hen betreft blijft dat geheim. Ontdekker Jacob Grünberg wil echter wereldwijde erkenning voor zijn uitvinding. Na de plotselinge dood van haar minnaar raakt pr-vrouw Ella Vreeland verstrikt in het huiveringwekkende web rondom deze meedogenloze wetenschapper en ontdekt ze de duistere schaduwwereld achter de schone schijn.