Recensie: Emmy & Olivier RECENSIE

Emmy is pas zeven als haar buurjongen - en beste vriend - Olivier niet meer thuis komt. Zijn vader heeft hem opgehaald van school, maar hij heeft hem nooit meer teruggebracht. Vanaf dat moment verandert er iets in de buurt van Emmy. Zelf wordt ze extreem beschermd door haar ouders, ook als ze ouder wordt. Surfen moet ze bijvoorbeeld stiekem doen, omdat haar ouders het nooit goed zouden vinden als ze gevaar loopt. Op een dag krijgt Emmy het nieuws te horen waar ze al tien jaar op wacht: Olivier is thuis. Maar hoe ga je door met een vriendschap waar een gat van tien jaar in zit?

Emmy & Olivier, geschreven door Robin Benway, is een ontzettend lief en vermakelijk boek. Ik had geen hoge verwachtingen en het boek heeft me dan ook positief verrast. Robin Benway heeft een fijne schrijfstijl en creëert een gemoedelijke sfeer. Er gebeurt echter niet heel veel en er zijn niet echt spannende scènes. In dit tempo kabbelt het hele boek een beetje voort. Wat wel fijn is, zijn de karakterontwikkelingen van zowel Emmy als Olivier en de vriendschap die zich opnieuw tussen hen ontwikkelt. De schrijfster heeft ook aandacht besteed aan de bijpersonages Caro en Drew, met ieder hun eigen problemen. Ze zorgt ervoor dat de personages realistisch aanvoelen. Zo heb ik me af en toe best geërgerd aan Emmy, omdat ze zich zo vastklampte aan Olivier. Maar aan de andere kant kon ik haar ook weer heel goed begrijpen, want ze heeft tien jaar op Olivier gewacht.

Toch had Robin Benway kunnen zorgen voor meer diepgang. Nu is het een redelijk cliché liefdesverhaal, terwijl het onderwerp best wel heftig is. Richting het einde wordt het wat emotioneler en komt er meer vaart in, maar wat mij betreft had de auteur hier wel wat dieper op in mogen gaan. De gevolgen van een ontvoering worden wel beschreven, maar kwamen voor mijn gevoel niet echt duidelijk uit de verf.

Het is een heerlijk boek voor tussendoor, maar het boek heeft me niet per se geraakt. Emmy & Olivier is een fijn boek als je je verstand even op nul wilt zetten en behoefte hebt aan een romantisch verhaal.

Emmy en Olivier

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Emmy & Olivier is een meeslepende young adult-roman van bestsellerauteur Robin Benway. Een heerlijk vakantieboek voor meiden vanaf 13 jaar. Wat doe je als je beste vriend na tien jaar afwezigheid plotseling op de stoep staat? De zeventienjarige Emmy krijgt de schrik van haar leven wanneer haar buurjongen na tien jaar vermissing plotseling weer voor de deur staat. Olivier en zij waren onafscheidelijk tot hij op zijn zevende ontvoerd werd. Zijn verdwijning zette haar wereld op zijn kop. Zou Olivier haar na al die jaren nog herkennen? Is er iets over van hun speciale band? Tijdens geheime surfdates leert Emmy Olivier opnieuw kennen. Hij is veranderd – langer, breder, mannelijker – maar nog net zo leuk. Wat is er precies gebeurd op zijn zevende? En welke rol speelt Emmy in dit drama? Reacties op de boeken van Robin Benway: ‘Benways hoofdpersonen zijn levensecht.’ – Romantic Times ‘Een aangename explosieve cocktail van geheimen, misverstanden en liefde’ – YA ‘Een heerlijk boek voor jongeren vanaf circa dertien jaar’ – NBD Biblion Robin Benway brak wereldwijd door met Bonustrack, dat in Nederland werd genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury. Inmiddels heeft ze vier succesvolle jeugdromans geschreven. Robin woont in Los Angeles en is verslaafd aan muziek.