Recensie: Kaya Crime - Tot de dood ons scheidt RECENSIE

Eva Burgers is bekend als jeugdthriller-schrijfster, maar heeft sinds vorig jaar twee crimeboeken geschreven, namelijk Kaya Crime. Kaya Crime is een serie, waarvan er al twee boeken zijn uitgekomen. Beide boeken zijn ook geschikt om los te lezen aangezien de moordzaken en misdrijven staan los van elkaar en hoewel de woningbrand aan het eind van ‘De strijd om de macht’ voorkwam, lees je pas in dit deel wat er precies met deze zaak aan de hand is.

In ‘Tot de dood ons scheidt’ onderzoeken Kaya en haar collega Chris een woningbrand, waarbij een vrouw en een meisje zijn omgekomen. Zij vertrekken meteen naar de plaats van het ongeluk en beginnen met hun onderzoek. Vergeleken met het vorige deel lees je ook hoe zij dit onderzoeken en welke verdachten zij ondervragen. Kaya lijkt in eerste instantie haar schorsing verwerkt te hebben, maar toch zit het haar niet helemaal lekker en heeft zij ook moeite om Chris weer te vertrouwen.

De combinatie tussen het werk, de moordzaak van de vrouw en het jonge meisje en het onderzoek naar de brand en Kaya’s persoonlijke problemen was een fijne afwisseling. Zo voelde het echt alsof het eerste deel een opwarmertje was om de personages en de manier waarop de recherche werkt te leren kennen en dat bij het tweede deel de serie écht begonnen is.

Het enige minpuntje dat ik kon vinden over ‘Tot de dood ons scheidt’ is dat ik het veel te kort vind. Met 135 pagina’s heb je het boek binnen een paar uur uit en verlang je naar meer. Ik vond het heel verfrissend om te lezen hoe een jonge vrouw haar mannetje staat. Zeker als het gaat om nare zaken zoals de brand, die overduidelijk is aangestoken.

Ondanks het feit dat ik groot fan ben van de Kaya Crime boeken, vond ik het ook jammer dat de hele zaak in 135 bladzijdes werd opgelost. Ik had het gevoel dat er meer uit het verhaal gehaald kon woorden als het boek meer pagina’s zou hebben. De verdachten zouden meer de ruimte krijgen om hun verhaal te vertellen en Kaya en Chris zouden de zaak niet zo snel hoeven op te lossen.

Toch is dat het enige minpuntje dat ik vond tijdens het lezen van Eva Burgers tweede Kaya Crime boek. Zij heeft op Twitter laten weten dat het derde deel deze zomer zal verschijnen, waar ik enorm naar uit kijk. Wat mij betreft mogen er nog vele delen uitkomen, want de Kaya boeken zijn heerlijk om te lezen.

Kaya crime, tot de dood ons scheidt

1  2  3  4  5

Nog geen informatie beschikbaar