Recensie: Jeugd RECENSIE

Fred is een gepensioneerd dirigent en componist. Mick is nog altijd een actief filmregisseur. Beide mannen zijn rond de tachtig en brengen hun vakantie door in een luxueus hotel in de Alpen. De oude mannen hebben nog weinig toekomst voor zich, ze kijken terug en genieten van de laatste periode in hun leven. Vol mededogen observeren de mannen het chaotische bestaan van hun kinderen. Mick is nog bezig met het afronden van een scenario. Samen met een team van jonge schrijvers is Mick bezig met dit laatste script. Fred is gestopt met het schrijven van composities, toch wordt hij er keer op keer weer aan herinnerd hoe bijzonder zijn muziek voor anderen was.

De Italiaanse filmregisseur schrijft volgens velen net zoals hij regisseert: eerlijk, open en gedetailleerd. Het boek is gebaseerd op de thema’s: keuzes maken, gemiste kansen, spijt en berusting. De thema’s worden al duidelijk op de eerste bladzijde. De band tussen de mannen blijft ondanks alles vaag. De gemiste kansen en foute keuzes uit het verleden zorgen voor spijt. De ouderdom en daarmee het einde van het leven zorgen uiteindelijk ook voor berusting.

Het boek heeft veel korte hoofdstukken. Een hoofdstuk van anderhalve bladzijde is zeker niet abnormaal. Om vervolgens op iedere anderhalve pagina het gevoel van nostalgie weer te geven, vind ik zeer krachtig.

Jeugd is een boek over het verlaten van alle jeugdigheid. Oude mannen die terugkijken op hun drukke bestaan. De conversaties tussen de oude Mick en Fred en de jonge mensen die in het leven van de mannen voorkomen, maken het boek ontzettend realistisch. Een jongetje dat voorbijkomt om Fred mede te delen dat zijn muziek ‘echt heel kostbaar is’, de vrouwen die Fred en Mick graag willen verslinden en de kinderen van beide mannen, die denken dat het leven nooit eindigt.

Durven de mannen op een eerlijke manier na te denken over hun jeugd? Durven ze ver terug te kijken om vervolgens de toekomst van dichtbij te zien? Jeugd van Paolo Sorretino leest niet makkelijk. Achteraf zijn beide, verhaal en betekenis, zeer goed neergezet.

Jeugd

1  2  3  4  5

Fred en Mick, twee vrienden van eind zeventig, brengen hun vakantie door in een luxueus hotel in de Alpen. Fred is een gepensioneerd componist en dirigent, Mick een nog altijd actief filmregisseur. Omdat ze nog maar weinig toekomst voor zich hebben, besluiten ze die samen tegemoet te gaan. Ze kijken terug op hun leven en observeren met mededogen de chaotische levens van hun kinderen, die lijken te denken dat ze nog een eeuwigheid voor zich hebben.Terwijl Mick worstelt om samen met zijn team van jonge schrijvers het script af te ronden van wat zijn laatste meesterwerk moet worden, is Fred, die de muziek al jaren geleden vaarwel heeft gezegd, niet van zins naar zijn oude bestaan terug te keren. Maar er zijn mensen die koste wat kost nog eenmaal willen luisteren naar zijn composities en hem nog eenmaal willen zien dirigeren.