Recensie: Een Buitengewoon Gewoon Leven RECENSIE

Ona Vitkus leeft een onopvallend gewoon leven. Totdat een scout haar komt helpen met klusjes rondom haar huis. In het begin heeft ze niet veel vertrouwen in de kleine magere jongen die veel jonger lijkt dan de 11 jaar die hij is. Toch krijgen ze een band en ontwikkelt er zich een bijzondere vriendschap tussen hen. En dit allemaal door de fascinatie van de jongen voor wereldrecords. Want hij denkt dat Ona met haar 104 jaar wel eens de oudste mens ter wereld zou kunnen zijn.

Wat ze ook delen is hun voorliefde voor duidelijkheid en houden aan regels. Zo telt de jongen alles wat hij doet en heeft hij het liefst van al zijn bezittingen 10 stuks. Voor zijn vader Quinn is dit erg lastig te begrijpen. Hij voelt zich dan ook niet echt verbonden met zijn zoon. Dit wordt hem dan ook vaak verweten door Belle, zijn ex-vrouw en moeder van de jongen.

Helaas is de jongen niet in staat zijn project om Ona in het Guinness Book of Records te krijgen af te maken. Na zijn plotselinge overlijden heeft Quinn belooft de klusjes bij Ona af te maken. Eerst met tegenzin maar al snel voelt hij zich thuis bij Ona. Van haar leert hij veel over zijn zoon en voelt hij hem nog dicht bij zich. Samen met Belle besluit hij het laatste project van de jongen op te pakken en ervoor te zorgen dat Ona in het Guinness Book of Records komt.

Een Buitengewoon Gewoon Leven van Monica Wood vertelt het verhaal van een 11-jarige jongen die weinig aansluiting vindt bij zijn leeftijdsgenoten en de 104-jarige Ona die ook altijd het gevoel heeft gehad niet in de wereld te passen. Juist de onwaarschijnlijkheid van deze vriendschap en hoe gewoon Monica Wood dit weet te omschrijven maakt dit boek bijzonder. Het maakt duidelijk dat leeftijd geen rol speelt in vriendschap en dat het loont om iemand in zijn of haar waarde te laten.

De wisselende perspectieven per hoofdstukken maken dat het wat meer moeite kost om in het boek te komen. Maar nadat de lezer eenmaal kennis heeft gemaakt met alle personages is dit geen probleem meer en zorgt het juist voor wat tempo in het verhaal. De grappige feiten het Guinness Book of records zorgen voor een leuke afwisseling en bieden een extra inkijk in het denken van de jongen.

Een Buitengewoon Gewoon Leven laat zich het beste omschrijven als een feelgoodboek met een rauw randje. Wat mij betreft zeker een aanrader voor wie ook genoten heeft van andere boeken waarin de hoofdpersonen wat autistische trekken hebben, zoals Het Rosie Project.

Een buitengewoon gewoon leven

1  2  3  4  5

Juffrouw Ona Vitkus heeft haar hele leven - op drie maanden in de zomer van 1914 na - zo onopvallend mogelijke geleefd en haar geheimen streng bewaakt.
    De jongen, met zijn fascinatie voor wereldrecords, brengt daar verandering in met zijn bezoekjes. Hij is elf. Zij is honderdvier jaar én honderddrieëndertig dagen oud (hij houdt het bij). De jongen geeft haar het gevoel dat ze misschien toch wel speciaal is. Beter laat dan nooit...
    Maar nu is de jongen al twee weken niet geweest en begint ze te denken dat hij toch niet zo bijzonder is als ze dacht. Wat kan anders de reden zijn van zijn plotselinge verdwijning?
    Als juffrouw Vitkus de jongen al bijna vergeten is, komt niet hij maar zijn vader plotseling bij haar langs, vastbesloten om de goede daad waar zijn zoon aan was begonnen af te maken. Ona moet deze nieuwe vreemdeling duidelijk maken dat er niet alleen veel klusjes zijn om op te knappen, maar dat er ook een levenswerk te volbrengen is... Maar waar kan de jongen gebleven zijn?