Recensie: Dromen van dolfijnen RECENSIE

Waarom kan niets of niemand tot mijn broertje doordringen, maar dolfijnen wel?

Zwemmen met dolfijnen. Lily droomt er al jaren van. Maar haar leven draait om haar autistische broertje Adam. Haar stiefvader verwacht dat ze thuis veel meehelpt. Dat valt niet mee, want Adam praat niet en is vaak onhandelbaar. Er is maar één ding waar hij gelukkig van wordt: dolfijnen. Als Lily’s stiefvader een gestrande dolfijn behandelt, komt Lily’s droom eindelijk uit. Het contact met de dolfijn lijkt Adam te helpen. Maar dolfijn Nori? Is zij wel gelukkig? Lily staat voor een onmogelijke keuze.

Dit ingrijpende boek van Ginny Rorby leert kinderen hoe het is om autistisch te zijn. Het boek is geschreven vanuit Lily die leert te leven met haar autistische broertje. Het laat zien welke voordelen en nadelen eraan zitten en hoe je er het beste mee om kan gaan. Kinderen komen in hun omgeving altijd wel een autistisch persoon tegen en nadat ze dit boek hebben gelezen, weten ze wat er in het hoofd van een autistisch kind omgaat. Zo kunnen ze beter begrijpen wat autistisme inhoud.

Verder komen er in het boek Dromen van dolfijnen ook andere problemen voor, waar kinderen moeite hebben om mee om te gaan. Zo is Lily haar moeder verloren en woont ze nu bij haar stiefvader. Hier probeert ze een band op te bouwen. Verder voelt ze zich een buitenstaander op school en heeft ze moeite met vrienden maken. Tot ze op een dag Zoë tegenkomt. Een blind meisje waarmee ze het heel goed kan vinden. Zo leert ze hoe het is om blind te zijn. Samen met Zoë zet Lily zich in voor de rechten van de dieren

Ginny Rorby weet op een kinderlijke manier volwassen dilemma’s uit te leggen. Het is een heel leerzaam boek, dat moeilijkheden op een prachtige manier omschrijft. Ook al zijn niet alle gebeurtenissen in het boek even leuk, krijg je er een fijn gevoel van. Je ziet hoe een gezin een weg weet te vinden in het dagelijkse leven. Daarnaast houden alle kinderen van dolfijnen, de helden uit dit boek. Dromen van dolfijnen is een boek waar niet alleen kinderen maar ook volwassenen een hoop van kunnen leren.

Dromen van dolfijnen

1  2  3  4  5

Zwemmen met dolfijnen... Lily droomt er al jaren van. Maar haar leven draait om haar autistische broertje Adam. Haar stiefvader verwacht dat ze thuis veel meehelpt. Dat valt niet mee, want Adam praat niet en is vaak onhandelbaar. Er is maar één ding waar hij gelukkig van wordt: dolfijnen. Als Lily’s stiefvader een gestrande dolfijn behandelt, komt Lily’s droom eindelijk uit. Het contact met de dolfijn lijkt Adam te helpen. Maar dolfijn Nori? Is zij wel gelukkig? Lily staat voor een onmogelijke keuze.