Recensie: Een vrouw en de zee RECENSIE

Een vrouw en de zee vertelt het verhaal van Maud, haar verhaal voor Zoe en haar verhaal na Zoe. Het verhaal begint met de kennismaking met Tim en zijn excentrieke familie die haar nooit helemaal lijkt te accepteren. Maud is een introverte wetenschapper, Tim een extraverte muzikant. Hun liefde voor zeilen is wat hen uiteindelijk bij elkaar brengt. Na de geboorte van hun dochter Zoe blijft Maud werken en Tim zorgt voor Zoe. Dan gebeurt er iets wat ze nooit hadden kunnen denken. Het verscheurt hen en hun relatie. Ieder rouwt op zijn of haar eigen manier en Maud wordt verstoten door de familie van Tim. Ondanks dat ze sterk lijkt en haar leven lijkt door te gaan lukt het Maud niet om op oude voet verder te gaan. Haar werkgever geeft haar een gedwongen half jaar verlof. Na een aantal dagen besluit Maud om op reis te gaan met hun zeilboot de Loodsster, alleen.

Met behulp van Robert Currey, een scheepswerfwerker met wie ze bevriend is geraakt, maakt ze de Loodsster klaar voor de reis die ze wil gaan maken. De eerste anderhalve maand verloopt vlekkeloos. Dan komt Maud in een storm terecht die alles zal veranderen. Ze wordt niet alleen geconfronteerd met de verwoestende werking van de natuur maar ook met het verwoestende verdriet om Zoe dat ze had weggestopt. Na de storm is er weinig dat nog werkt op de Loodsster maar Maud weet met een geïmproviseerd zeil toch de kust te bereiken. Maar waar is ze? Uiteindelijk wordt ze gevonden door de kleine geitenhoedster Leah die haar meeneemt naar haar huis. Daar maakt Maud kennis met de broers en zussen van Leah. Deze bijzondere groep kinderen weet haar tot rust te laten komen en haar aan te laten sterken voor het vervolg op haar reis.

Een vrouw en de zee is een verhaal over een vrouw die moeilijk contact maakt met haar omgeving, en bijna ongrijpbaar is. Het boek is in het begin bijna even ongrijpbaar als haar hoofdpersoon. De schrijfstijl van Andrew Miller is zeer beschrijvend wat maakt dat je alles duidelijk voor je ziet. Deze schrijfstijl maakt waarschijnlijk ook dat het wat moeilijk in het boek te komen is. Maar de aanhouder wint en dan voert het verhaal je mee naar de uitgestrektheid van de zee. Het verhaal kabbelt voort en leest als je er eenmaal inzit gemakkelijk weg. Veel gebeurtenissen worden niet expliciet benoemd maar zijn onvermijdelijk af te leiden uit het verhaal. Dit kan storend zijn voor wie hier niet van houdt. Ook een semi open einde is iets voor de liefhebber. Aan de andere kant laat dit ook ruimte voor een vervolg of de fantasie van de lezer. Alles bij elkaar is Een vrouw en de zee zeker de moeite waard om te lezen.

Een vrouw en de zee

Andrew Miller

22 oktober 2015

ISBN 9789401604628
    Uitgever Xander

Xander

1  2  3  4  5

Maud en Tim, een stel dat elkaars tegenpolen lijkt. Maud een introverte wetenschapper, Tim een muzikant die doet wat hij wil. Toch vinden ze elkaar, dankzij hun gedeelde passie voor zee en zeilen. Ze kopen een huis, krijgen een kind en klussen samen aan een oude boot, waarmee ze op een dag de wereld over zullen gaan.

Dan treft een enorme tragedie het jonge gezin. Tim en zijn familie zijn kapot van verdriet, Maud lijkt gevoelloos, kan haar emotie niet tonen. Haar man en zijn familie keren haar koelbloedig de rug toe. Maud blijft alleen achter. Ze vertelt het niemand wanneer ze met de boot aan de oversteek over de Atlantische Oceaan begint. Alleen. Een reis om te vluchten, maar ook een die haar tot het uiterste zal testen. Die alles zal veranderen.

• The Witcher seizoen 3 komt eraan en nieuwe trailer onthuld

• Spannende Stranger Things seizoen 4 teaser onthult een spookhuis

• Bridgerton seizoen 2 teaser: Anthony Bridgerton ontmoet liefdesinteresse Kate Sharma