Recensie: Moderne Romantiek RECENSIE

De acteur en stand-up comedian Aziz Ansari (beter bekend als de rol Tom Haverford in "Parks and Recreation") heeft, in samenwerking met de socioloog Eric Klinenberg, uitgebreid onderzoek gedaan naar liefde vandaag de dag en presenteert zijn resultaten in het boek Moderne Romantiek. Het is gebaseerd op honderden interviews en allerlei onderzoeken van wetenschappers. Verschillende thema’s worden behandeld, zoals datingsites, Tinder, open relaties, sexting, het verlangen naar een soulmate en de vele keuzemogelijkheden. Ook bekijkt (en vergelijkt) hij hoe andere generaties, voor het bestaan van de moderne middelen als internet en smartphones, te werk gingen in de zoektocht naar liefde. Dit alles vertelt Ansari op een hilarische, verfrissende en persoonlijke wijze. De vele situaties uit zijn eigen leven of die van de respondenten zijn zeer herkenbaar. Het boek helpt je niet in het vinden naar liefde, maar geeft je wel inzicht in de liefde van de 21e eeuw.

Ansari heeft een luchtige en humoristische manier van vertellen waardoor het boek meer wordt dan alleen een droge beschrijving van zijn bevindingen. Zelfs de cijfers en tabellen worden door hem interessant. Zijn achtergrond als comedian wordt dan ook goed duidelijk. Tijdens het lezen zal je vaak een glimlach om je lippen hebben en soms zelfs hardop moeten lachen. Dat is toch knap voor de presentatie van onderzoeksresultaten. Sommige grappen zijn echter wel erg Amerikaans van stijl en ook niet alle grappen komen op papier goed over.

Het boek is jammer genoeg, maar wel begrijpelijk, alleen gericht op de Verenigde Staten, met uitzondering van een uitstapje naar Tokio, Parijs en Buenos Aires. Voor een Nederlander zijn sommige dingen herkenbaarder uit de vele Hollywood films en series dan uit het eigen leven. Dat biedt wel mogelijkheden voor een Nederlander die graag een boek over de moderne romantiek wil schrijven. Nog een beperking van het boek is dat het zich voornamelijk richt op de heteroseksuele liefde. De LHBTQ komen vrijwel niet aan bod, en voor deze groep is het boek dan ook minder relevant. Het zou natuurlijk kunnen dat veel zich ook herkennen in het verhaal maar het onderzoek heeft daar in ieder geval niet naar gekeken. Dat betekent dat een groot aspect van de moderne romantiek niet behandeld wordt. Al deze beperkingen worden door Ansari ook in zijn inleiding aangegeven.

Op het einde van het boek geeft Ansari de conclusies van het onderzoek. Sommige zijn voor de hand liggend en andere zijn weer verrassend en verfrissend. Hoe dan ook, het kan geen kwaad om je bewust te worden van de valkuilen (en voordelen) van de romantiek vandaag de dag. Dat gecombineerd met een humoristische en interessante manier van vertellen, maakt dat het boek Moderne Romantiek het waard, maar vooral ook leuk, is om te lezen. Of je nou vrijgezel bent of in een relatie zit, je kan er altijd iets interessant uithalen!

Moderne romantiek

1  2  3  4  5

Als je op zoek bent naar liefde, dan is het aanbod geen probleem: we hebben 24 uur per dag een bar in onze broekzak zitten. We beschikken over meer romantische opties dan ooit eerder in de menselijke geschiedenis. Waarom zijn zo veel mensen dan toch gefrustreerd? Een paar decennia geleden zocht je gewoon een fatsoenlijk iemand die bij je in de buurt woonde en als je zeker wist dat de ander geen seriemoordenaar was, trouwde je en kreeg je snel je eerste kind - dit allemaal rond je vierentwintigste. Vandaag de dag trouwen mensen later dan ooit en besteden ze jaren van hun leven aan een zoektocht naar de perfecte partner. Aziz Ansari, comedian en acteur, heeft met behulp van socioloog Eric Klinenberg uitgebreid onderzoek gedaan naar de liefde. Ze ontwierpen een enorm onderzoeksproject, met honderden interviews en focusgroepen van Tokio tot Parijs, en riepen de hulp in van 's werelds bekendste sociale wetenschappers. Het resultaat is een even eye-opening als hilarisch boek over de liefde.