Recensie: De verbeelding RECENSIE

Kapitein Maya Stern is net haar man Joe verloren tijdens een roofoverval. Zelf wist ze hier ternauwernood aan te ontkomen. Na de begrafenis krijgt ze van haar vriendin Eileen een nannycam om de nanny van haar dochter Lily in de gaten te kunnen houden. Op een avond krijgt ze de schrik van haar leven als ze haar overleden man op de beelden ziet verschijnen. Wat is hier aan de hand? Ziet ze dit echt? Of hallucineert ze? Of probeert iemand haar voor de gek te houden? Wie kan ze nog vertrouwen?

Tijdens haar zoektocht wordt Maya meer dan eens geconfronteerd met haar verleden. Wat heeft de moord op haar man Joe te maken met de moord op haar zus Claire een paar maanden geleden? En wat is de link met Corey the Whistle die haar carrière in het leger als gevechtspiloot heeft verwoest?

Wat niet helpt is dat Maya nog steeds elke nacht geteisterd wordt door herbelevingen van haar laatste uitzending. Vooral naar het moment dat achteraf het einde van haar carrière zou betekenen. Samen met haar beste vriend Shane gaat ze op zoek naar de waarheid rondom de moorden op haar man en zus. Ze moet hiervoor ver terug in het verleden en ontdekt dingen die ze liever niet had geweten. Ook krijgt ze hulp uit onverwachte hoek.

De verbeelding van Harlan Coben is weer een boek waar de schrijver trots op kan zijn. Het duurt even om in het verhaal te komen maar uiteindelijk laat het je niet meer los. De hoofpersoon Maya Stern biedt een inkijk in de wereld van een oorlogsveteraan met PTSS. Ze maakt daardoor keuzes die de meeste mensen niet zullen begrijpen. Haar positie als kersverse weduwe en alleenstaande moeder maakt het makkelijk met haar mee te leven.

Aan het einde van elk hoofdstuk zit wel een cliffhanger waardoor het vrijwel onmogelijk is om het boek weg te leggen voordat je de laatste pagina hebt bereikt. Ook de diverse spannende en onverwachte wendingen zorgen ervoor dat de spanning steeds meer oploopt. En dan tot slot de grootste onverwachte wending aan het einde wat niet beter passend had kunnen zijn voor dit fantastische verhaal. De schrijfstijl van Harlan Coben is zeer toegankelijk en de verbeelding leest dan ook gemakkelijk weg. Wederom een boek van deze schrijver dat je als thriller fan niet wilt missen.

De verbeelding

1  2  3  4  5

Voormalig special forces-pilote Maya Calloway ziet tijdens haar werk iets onmogelijks. Op de nanny cam speelt haar tweejarige dochter Lily thuis met haar man Joe. Maar die is twee weken eerder bruut vermoord. Verbeeldt ze het zich? Ze zou het zo graag willen, maar het kan gewoon niet waar zijn.

Voor zijn nieuwste thriller ging Harlan Coben uit van de intrigerende vraag: kun je alles vertrouwen wat je met eigen ogen ziet, vooral als je dat wanhopig graag wilt? Voordat Maya de ongelooflijke waarheid aankan over haar man - en zichzelf - moet zij die vraag beantwoorden, door eindelijk de confrontatie aan te gaan met de geheimen en het bedrog uit haar eigen verleden.