Recensie: Als de dood RECENSIE

Red Westwood heeft zich met moeite weten te bevrijden uit een schadelijke relatie met de onvoorspelbare Bryce Laurent. Ze probeert haar leven weer op te pakken en heeft sinds kort een nieuwe liefde. Alles lijkt haar weer voor de wind te gaan, maar dan gebeuren er vreemde dingen in haar omgeving. Er dreigt gevaar en dat gevaar kan maar van 1 iemand komen. Bryce is terug in haar leven en hij wil maar 1 ding: wraak! Detective Roy Grace en zijn team krijgen de zaak toegewezen en hen rest maar 1 ding: Bryce stoppen voor het te laat is.

Dit tiende deel in de reeks van Peter James over detective Roy Grace speelt zich wederom af in Brighton en omgeving, waar de 29-jarige Red Westwood via een online datingsite de op het eerste gezicht perfecte man, Bryce Laurent, heeft leren kennen. Gaandeweg begint hij echter steeds vreemdere trekjes te vertonen en Red is genoodzaakt de relatie te verbreken en moet zelfs haar intrek nemen in een safe house. Dit is waar we Als de Dood binnenstappen. Met Red die zich heeft weten te ontworstelen aan de relatie met Bryce en bezig is een nieuwe relatie op te bouwen. Bryce lijkt verleden tijd te zijn, maar al snel kom je er als lezer achter dat dit niet het geval is. Bryce blijkt zelfs heel dicht in de buurt en te zinnen op wraak. Allerlei akelige gebeurtenissen later is ook Red ervan overtuigd dat ze niet veilig is en ze schakelt de hulp van de politie in. Detective Roy Grace komt om de zaak te zitten, terwijl hij ondertussen thuis te maken heeft met een gepland huwelijk en nog altijd aan zijn al jaren vermiste vrouw denkt.

Dit alles lijkt een recept voor heel veel spanning en dat is Als de Dood soms ook zeker. Je leest over Red’s leven, maar wordt ook regelmatig meegenomen in de wereld van stalker Bryce. Zijn gestoorde gedachtegangen worden goed weergegeven en geeft het boek een creepy sfeer. Soms geeft Peter James in de delen waarin we stalker Bryce volgen echter iets te veel informatie weg, wat de wind qua spanning een beetje uit de zeilen neemt. Iets meer mysterie was hier spannender geweest. Hoofdpersoon Red komt helaas niet helemaal lekker uit de verf. Ze blijft vrij oppervlakkig en is met tijden ongelofelijk naïef en koppig. Dit geeft het verhaal soms een beetje een ongeloofwaardig randje. De bijpersonen in het verhaal vormen vrij sterke verhaallijnen die wat mij betreft wat verder uitgewerkt hadden mogen worden, het had het boek iets meer diepgang gegeven, iets minder afstandelijk gemaakt, maar desondanks is dit een prima thriller, met tijden behoorlijk spannend, die heerlijk vlot wegleest en prettig geschreven is. Prima ongecompliceerd leesvoer. Ondanks dat dit boek deel uitmaakt van een serie ook goed op zichzelf te lezen.

Roy Grace - Als de dood

1  2  3  4  5

'Als de dood' van Peter James is deel 10 in de thriller-serie rondom inspecteur Roy Grace. Roy Grace figureerde voor het eerst in de hittitel 'Doodsimpel'.Voor de fans van Lee Child, Ian Rankin en Inspector Morse.

Online dating, stalken, en obsessie; ingrediënten voor een steengoeie thriller

Via een online datingsite ontmoet Red Westwood haar nieuwe liefde. Maar gaandeweg hun relatie blijkt de man duistere en onaangename kanten te hebben. De liefde verwordt tot terreur en Red weet zich met behulp van de politie aan hem te ontworstelen maar dan begint de nachtmerrie pas echt... Roy Grace staat voor de taak deze zaak tot een goed einde te brengen.