Recensie: Vervloekt RECENSIE

Wanneer op het kleine eiland Waterdunen een potvis aanspoelt, staat de hele gemeenschap in rep en roer. Iedereen weet dat het een voorbode van een echte ramp betekent. Al snel wordt de bewoners hun vrees waarheid wanneer een grote storm over het eiland trekt. Bovendien lijkt God het daar niet bij te laten. Een vreemde ziekte treft verschillende eilandbewoners. Er volgt een brand, een poging tot moord en een mysterieuze drenkeling. Hille, de molenaarsdochter, probeert in deze tijden van onrust en paniek zoveel mogelijk te betekenen voor haar familie. Maar dan komt het gevaar wel heel dichtbij…

Een boek van Clavis binnen krijgen, staat meestal garant voor kwaliteit. Zowel in de uitgave van het fysieke boek (harde kaft, interessante en kleurrijke cover) als het eigenlijke verhaal. Dat is met Vervloekt van Luc Hanegreefs niet anders.

Deze historisch gekleurde roman zet de toon al in het begin waarbij vooral het personage Hille onmiddellijk wat echtheid aan het verhaal verleent. Hanegreefs gaat hier even uit de bocht door met een denderende vaart personages en omschrijvingen te introduceren, maar maakt dit ruimschoots goed door ze elk een duidelijk nut te geven in het verloop van het verhaal. Een kleine uitschuiver waar de lezer zich overheen moet zetten, want dat is het boek meer dan waard. Het staat immers bol van de mysteries en spannende gebeurtenissen. Deze volgen elkaar snel op en houden de aandacht van de lezer moeiteloos vast. Wat daarbij erg bevredigend is, is het feit dat Hanegreefs elk draadje moeiteloos en geloofwaardig afwerkt. Zijn personages zijn voldoende uitgewerkt om ze wat diepte te verlenen, maar eenvoudig genoeg gehouden om te kunnen dienen in een jeugdroman. Voor het lezen van dit verhaal is een beetje kennis van het jargon uit die tijd wel aan te raden, maar ook zonder valt meestal af te leiden wat er met de specifieke benamingen wordt bedoeld.

Vervloekt van Luc Hanegreefs hoort thuis in de boekenkast van iedere liefhebber van het genre. Hoewel het om een fictief verhaal gaat, zorgt de geweldige schrijfstijl van de auteur ervoor dat een lezer zich onmiddellijk in de middeleeuwen waant. De grote dosis aan spannende gebeurtenissen is daarbij mooi meegenomen. Een boek dat je geboeid houdt van begin tot eind!

Vervloekt

1  2  3  4  5

Het jaar 1348. Waterdunen staat in rep en roer. Op het eiland is een potvis aangespoeld, en iedereen weet dat dit een voorbode is van een ramp. Als er kort daarna een enorme storm opsteekt, vrezen de bewoners dat het einde nabij is. Toch moet het ergste nog komen. Kort na de wind en de golven trekt er een vreemde ziekte over het eiland. Niemand begrijpt waaraan Waterdunen al dit onheil heeft verdiend. Is er een verband met andere onverklaarbare gebeurtenissen? Een brand. Een poging tot moord. Een drenkeling ... Terwijl de onrust en paniek op Waterdunen toenemen, probeert molenaarsdochter Hille zichzelf en haar familie te beschermen. Maar de ziekte grijpt snel om zich heen. De tijd dringt. Reis terug naar het verleden, naar het middeleeuwse Waterdunen: een eiland dat echt heeft bestaan, maar inmiddels door de Noordzee is verzwolgen.