Recensie: Vermist RECENSIE

Nadat haar eerste man Vince is overleden, is Karen na jaren weer gelukkig met rij-instructeur Joost. Totdat Joost op een dag niet thuiskomt van zijn werk. Meteen weet Karen dat er iets mis moet zijn, omdat hij het altijd laat weten als hij later is. Tot haar grote frustratie wacht de politie 24 uur voordat ze gaan zoeken.

Twee dagen na zijn vermissing staat de politie ‘s ochtends vroeg bij Karen voor de deur met het bericht dat de auto van Joost vlakbij het Veerse meer is gevonden. Ze vermoeden dat Joost zelfmoord heeft gepleegd. Na dagen zoeken is Joost nog altijd niet gevonden. Om erachter te komen wat er gebeurt is met Joost, gaat Karen zelf op onderzoek uit naar zijn vermissing. Ze duikt in zijn verleden en stuit daarbij op bijzondere zaken waarbij ze haar vraagtekens zet. Stap voor stap komt Karen meer over zijn verleden te weten. Maar waar is Joost gebleven? Lukt het Karen om hem te vinden?

Het boek wordt verteld vanuit het ik-perspectief, grotendeels vanuit Karen. Op één derde van het boek wordt het perspectief van Sanne toegevoegd, ook een personage dat met Joost te maken heeft. Door de ik-perspectieven en de gevoelens die de schrijfster beschrijft kun je je als lezer goed inleven in deze twee vrouwen.

De titel van het boek maakt meteen duidelijk waar het in dit boek om draait; een vermissing. De schrijfster heeft zich goed verdiept in het thema en weet de onmacht en situatie van Karen goed over te brengen. Naast het verdriet door het gemis van Joost, loopt ze ook tegen praktische ongemakken aan. De autoriteiten stellen zich erg bureaucratisch op en zorgen ervoor dat Karen in de financiële problemen raakt. Dit maakt haar nog meer gedreven om Joost te vinden, zodat ze weet waar ze aan toe is en duidelijkheid krijgt voor haarzelf en haar dochter Melissa.

Op de kaft van het boek staat dat Vermist een thriller is. Vanwege het thema verwacht je als lezer ook een spannende thriller waarbij je toeleeft naar de ontknoping. Helaas zit er weinig spanning in het boek. In het begin is het onduidelijk wat er met Joost aan de hand is, maar wanneer het perspectief van Sanne wordt toegevoegd kun je als lezer snel de verhaallijnen verbinden en is al snel duidelijk waar Joost gebleven is. Helaas valt daarmee de spanning grotendeels weg. Ellen de Vriend heeft met een plotwending wel een goed slot gegeven aan dit boek, waardoor het boek niet voorspelbaar eindigt.

Vermist

1  2  3  4  5

Na het succes van Bitterzoet en Crush een heel actuele thriller van Ellen De Vriend.

Soms verandert je wereld in een fractie van een seconde...

Karen is een aantrekkelijke journaliste van in de dertig en woont met haar man, rijschoolhouder Joost Roelink, en dochter Melissa in Zeeland. Op een dag die als alle anderen begint, raakt Joost vermist. Het is een mysterie wat er met hem is gebeurd.
    De politie probeert Karen in eerste instantie af te wimpelen met het verhaal dat mannen wel eens vaker niet thuis komen en dat Joost waarschijnlijk ergens in de kroeg is blijven hangen. Maar als de dagen verstrijken, begint de nachtmerrie dat Joost mogelijk helemaal niet meer terugkomt steeds meer werkelijkheid te worden. Vlak nadat Karen de schokkende ontdekking doet dat er 50.000 euro verdwenen is van de zakelijke rekening van de rijschool, vinden een paar wandelaars de verlaten auto van Joost...

• Slag of stoot - Meghan Quinn