Recensie: Klem RECENSIE

Wanneer er lijken opduiken met haar visitekaartje op hun lichaam, weet Caro van Soerendonck niet wat te doen. Niemand van hen komt haar bekend voor en bovendien kan ze deze commotie wel missen. Welke impact gaat dit op haar leven hebben?

Tupla M. is een schrijversduo bestaande uit de auteurs Wendela de Vos en Alie Vogelenzang. Klem is de zevende thriller van hun hand en het tweede verhaal met advocate Caro van Soerendonk in de hoofdrol. Klem gaat dan ook van start met een kleine samenvatting van het eerste boek ‘Val’ en een schets van Caro’s persoonlijkheid. Daarna volgt een proloog voordat het eigenlijke verhaal begint. Het is echter niet nodig om ‘Val’ eerst te hebben gelezen. ‘Klem’ staat perfect op zichzelf. De verwijzingen naar ‘Val’ zijn genoeg uitgewerkt voor de onwetende lezer, maar niet te uitgebreid om storend te zijn indien je als lezer ‘Val’ wel al hebt gelezen.

Met hun vlotte schrijfstijl creëert het duo Tupla direct een goede sfeer. Er zit een continue ondergrondse spanning in ‘Klem’ die terugkomt in de gebeurtenissen, maar even goed in het personage Caro. Dat maakt dat je doorheen het verhaal vliegt, zonder het zelf te beseffen. Dat Caro erg authentiek en sympathiek over komt, helpt daar uiteraard enorm bij. Het eigenlijke vraagstuk binnen het verhaal (wat hebben de mysterieuze mannen te maken met Caro) is bovendien interessant an sich.

Daarom vind ik de ontknoping dan ook erg tegenvallen. De dader valt niet te voorspellen (alleen één element van hem kan worden afgeleid) en het eigenlijke einde komt erg abrupt en ongeloofwaardig over. Daarnaast lijkt er af en toe wat hak-en plakwerk bij te komen kijken. Zonder een witregel of een andere stilistische waarschuwing springt het verhaal dan verder in tijd of ruimte, alsof er een stuk tekst van de ene schrijfster is vastgeplakt aan dat van de andere. Dit verergert naarmate je het einde nadert.

‘Klem’ is een fijne psychologische thriller voor een wijde selectie aan lezers. Schrijversduo Tupla M. weet een goede balans te vinden tussen de psychologie van de personages en de thrillerelementen. Helaas gaan ze bij het einde uit de bocht waardoor dit boek aan kwaliteit verliest.

Klem

1  2  3  4  5

In een natuurgebied in het noorden van Nederland worden de bijna vergane resten van een man gevonden. Enige tijd later spoelt een ander dodelijk slachtoffer aan op de oever van de Maas in Zuid-Limburg. Aanvankelijk worden de zaken niet met elkaar in verband gebracht, de politie gaat uit van op zich zelf staande gevallen van zelfdoding. Totdat blijkt dat op beide lichamen het visitekaartje is gevonden van mr. Caroline van Soerendonk, echtscheidingsadvocate te Maastricht. De recherche denkt dat zij de beide mannen gekend heeft, maar Caro weet zeker van niet. Onder druk gezet door haar kantoor, dat beducht is voor imago schade, begint Caro een eigen onderzoek om haar onschuld te bewijzen. Haar speurtocht eindigt onverwacht dicht bij huis.