Recensie: Verdermeer RECENSIE

Verdermeer is geschreven door Tahereh Mafi een zeer bekende New York Times bestseller en auteur van de young adult Shatter me serie. Dit boek is alleen geen young adult maar een boek voor een jonger publiek zo tussen de 12 en 15 jaar. Dus dit beloofd al veel goeds!

En ik begin bij het begin de kaft. De kaft is een lust voor het oog. Echt prachtig vormgegeven en een aanwinst voor elke boekenkast. Het maakt gelijk duidelijk dat dit een sprookje is en vol zit met prachtige fantasie. Dan sla ik het boek open en daar vind ik nog meer mooie tekeningen en dat het boek is opgedragen aan Ransom. Bedoelt ze daarmee Ransom Riggs? De kans is groot aangezien ze samen op boekentour zijn geweest.

En dan begint het verhaal. Het verhaal is echt een sprookje en zo begint het ook. Het lettertype is groot en de zinsopbouw is simpel want het is geschreven voor een jonge doelgroep. Maar laat je daar als ouder persoon niet door afschrikken. Een mooi verhaal kan in alle vormen komen.

Verdermeer leest als een kindersprookje en heeft sterke aspecten van Alice in Wonderland. Zo heet het personage ook Alice en reist ze door een magische wereld. Wat wel even wennen is is dat het verhaal wordt verteld door een alwetende verteller en niet uit het perspectief van Alice zelf. Daardoor lees je eigenlijk aan een stuk door over Alice doet dit en Alice denkt dat. Dit benadrukt wel weer dat het boek echt een sprookje is. Zo lezen namelijk ook de sprookjes van bijvoorbeeld de gebroeders Grimm. Het verhaal leest gemakkelijk door vanwege de simpele schrijfstijl maar ook omdat het heerlijk vermakelijk is. De magische wereld van Ferenwoud wil je graag zelf ontdekken en dit zorgt ervoor dat je blijft lezen. Het boek is een aanrader voor jong en oud, om voor te lezen aan je kinderen of om zelf te lezen.

Verdermeer

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Tahereh Mafi creëert in haar betoverende nieuwe verhaal een wereld waarin met kleur betaald kan worden, avontuur onvermijdelijk is en vriendschap uit onverwachte hoeken komt.

De twaalf jaar oude Alice Alexis Queensmeadow heeft maar drie dingen in de wereld die ertoe doen: Moeder, die haar niet eens zou missen; haar drielingbroertjes, die haar niet echt kennen, en Vader, die altijd van haar gehouden heeft. Op de dag dat Vader uit Ferenwood verdween had hij niets anders bij zich dan een liniaal, dus volgens sommigen ging hij de zee opmeten. Volgens anderen de hemel. De maan. Misschien had hij geleerd om te vliegen en wist hij niet hoe hij moest landen. Maar dat is nu bijna zes jaar geleden en Alice is vastbesloten om hem te vinden. Ze houdt nog meer van Vader dan ze houdt van avontuur en nu gaat ze het een beleven om de ander te vinden