Recensie: Het schrift van Perle RECENSIE

Het schrift van Perle vertelt het verhaal over de banneling Joshua Perle. Hij is weggestuurd uit de sprookjeswereld en komt terecht in de jaren dertig van Parijs. Het enige wat hij nog weet is dat zijn grote liefde in de sprookjeswereld op hem wacht. Hij moet en zal bij haar terug komen. Maar kan hij in de strijd van oorlog in deze wereld nog wel denken aan al het moois van de andere wereld?

Het boek brengt voornamelijk een woord bij me op; verwarring. Het schrift van Perle zit heel onduidelijk in elkaar. Er zijn drie verhaallijnen die door elkaar heen lopen en deze wisselen af. Dit wordt niet duidelijk gedaan, je moet goed opletten welk karakter je nu bent en in welke tijd en wereld je zit. Het zou fijner zijn geweest als er een duidelijk verschil tussen de karakters zat. Er zitten ook veel bijpersonen in het boek met allemaal bijzondere namen. Deze zijn soms moeilijk uit elkaar te houden en veroorzaken nog meer verwarring.

De Franse schrijver Timothée de Fombelle staat bekend om zijn diepzinnigheid en goede omschrijvingen. Dit gebruikt hij in dit boek ook. Er wordt veel omschreven, alle gedachtes, omgevingen en gebeurtenissen. Dit maakt het boek erg langdradig en langzaam. Je leest veel en er gebeurt weinig. Je moet hiervan houden. Sommige mensen vinden dit een heel fijne schrijfmanier om te lezen en andere niet.

De Fombelle zorgt ervoor dat het lijkt alsof je een heel oud boek leest, wat heel erg knap is. Hij neemt je mee naar de twintigste eeuw alsof het boek daarin is geschreven. Hij gebruikt ouderwetse woorden en gewoontes en neemt je zo terug in de tijd. Zodra je het boek weglegt en erover nadenkt begrijp je steeds meer, het achtervolgt je in je slaap.

Joshua Perle is een gebroken jongen. Hij is zijn thuis, de sprookjeswereld, kwijtgeraakt en komt terecht in wereld waar alles vreemd voor hem is. De rest van zijn hele leven is hij bezig om de sprookjeswereld in zijn herinnering te houden en zich aan te passen aan de gewone wereld. Dit maakt hem een vreemde en verwarde man, die je doet denken aan een kluizenaar.

Perle is zijn grote liefde kwijt en doet er alles aan om haar terug te vinden. Een romantisch en ontroerend cliché. Je gaat mee op zijn bijzondere zoektocht naar liefde. Het boek heeft een prachtig moreel, vertrouw op jezelf en in de liefde. Maar voor een jeugdboek is het te moeilijk. Je zou als tiener een ervaren lezer moeten zijn om dit bijzondere boek goed te begrijpen. Ik zou het zelf niet beschrijven als kinderboek.Ook mis ik het sprookjesachtige gedeelte wat op de achterflap wel wordt beschreven.

Veel mensen zeggen dat Franse boeken apart zijn en dit kan ik aan de hand van dit boek bevestigen. Het schrift van Perle is raadselachtig en vreemd, maar wekt toch je interesse op om het te gaan lezen. Het heeft een heerlijke tragedie die langzaam op gang komt. Gelukkig valt er aan het einde een hoop op zijn plek en komen de hoofdpersonen samen.

Het schrift van Perle

1  2  3  4  5

Joshua Perle is verbannen naar onze wereld, naar het Parijs van de jaren dertig. Maar hij wil terug naar zijn eigen wereld, die van feeën, sprookjesprinsen en magie. Daar wacht zijn grote liefde op hem, dat weet hij zeker. Hij móét een manier vinden om bij haar te komen. Maar hoe kan hij een wereld bereiken waarvan iedereen zegt dat die alleen in de fantasie en in boeken bestaat?