Recensie: De mindful work-out RECENSIE

De mindful work-out begint met een korte inleiding over body in mind training, gevolgd door een eenvoudige handleiding over hoe je het boek moet gebruiken en hoe je de oefeningen het best kan doen.

Daarna is het boek ingedeeld in vijf hoofdstukken, de vijf basisprincipes van beweginsgerichte meditatie. Met name: pauzeren, intentie, aandacht, jezelf begrijpen en mededogen.

Elk hoofdstuk begint met een uitgebreide uitleg over dat bepaalde basisprincipe, vaak ook ondersteund vanuit de wetenschap om zo de uitleg nog beter te onderbouwen en jou als lezer op een zo juist mogelijke manier te informeren en ondersteunen.

Bij het doorbladeren van het boek viel me op dat je pas na vijfendertig pagina’s vol tekst, bij de eerste oefening komt. Ik was erg gebrand om de oefeningen uit te testen en zag dan ook erg op tegen al die tekst. Toch viel me op dat je tijdens het lezen ook rustig en ontspannen wordt. Ook bleek deze informatie mijn interesse te wekken en zorgde het er voor dat ik mijn oefeningen achteraf op de juiste manier kon doen.

Ondanks de goede uitleg was ook dit nog even wennen. Ik ben een redelijk druk persoon en wilde de oefeningen daardoor veel te snel doen. Terwijl het net de bedoeling is om deze op een rustige en ontspannen manier uit te voeren. Gelukkig lukte dit na enkele keren al veel beter en eens je er helemaal in zit en voelt hoe je lichaam rustig wordt dan is het vrij eenvoudig om dit gevoel de volgende keer weer op te roepen.

Het bewegend mediteren was helemaal nieuw voor mij. Door het bewegen ga je automatisch minder nadenken en dat was een grote hulp voor mij. Ik probeerde in het verleden al eerder te mediteren, maar dat was voor mij een echte ramp. Bij het stil zitten bleef ik nadenken. Eerst over alles wat er al in mijn hoofd afspeelde en later over wat ik zou moeten voelen en wanneer ik nu eindelijk in de sfeer zou komen. Dit zorgde er vaak voor dat ik nog onrustiger was dan voor de meditatie.

De mindful work-out is dan ook erg vernieuwend en gaat volgens mij een groot publiek aanspreken. Het boek is duidelijk opgesteld en de tekst is voor iedereen begrijppaar. Ook worden de oefeningen ondersteund door duidelijke stap-voor-stap foto’s waardoor je ze bijna onmogelijk fout kan uitvoeren.

Door zijn eenvoud en duidelijkheid kan echt iedereen vlot met dit boek overweg, ook zonder eerdere ervaring in mindfullnes of mediteren. Het zorgt er ook voor dat je thuis, in je eigen tempo en op momenten dat het voor jou past, je persoonlijke rustmomenten kan creëren. In de huidige maatschappij waarin stress bijna constant aanwezig is, is De mindful work-out een handige handleiding om het hoofd boven water te kunnen houden en weer tot jezelf te komen.

Het is een duidelijk en mooi vormgegeven boek over bewegingsgerichte meditatie waar je zelf als leek eenvoudig mee aan de slag kan. De goede uitleg en de, met afbeeldingen ondersteunde, oefeningen zorgen voor rust op momenten dat jij als lezer daar nood aan hebt. Je kan het boek doorlopen op je eigen tempo en je zo verdiepen in de wereld van mindfulnes.

De mindful work-out

1  2  3  4  5

'Mindful movement' is de nieuwe trend in mindfulness
    Ons hoofd staat niet stil. Heel de dag door is het in de weer met analyseren, vergelijken, oordelen, verwerken... Zowel interne als externe prikkels verstoren onze zo begeerde mentale rust. Nochtans hebben we de oplossing zelf in handen: ons lichaam! Neurowetenschapper en mindfulnesstrainer Tamara Russell ontwikkelde een uniek trainingsprogramma dat martial arts met meditatie verenigt. Haar laagdrempelige Body in Mind-training is ideaal voor iedereen die een actieve vorm van meditatie wil ontdekken. - Meer dan 45 oefeningen met praktische stap-voor-stapfoto's - Tips om de Body in Mind-training in je dagelijks leven te integreren - Info over de positieve effecten van mindfulness op je brein.