Recensie: Paradijsvogel RECENSIE

Iris woont met haar man in Eden, een enorm resort voor ouderen in Florida.  Ze geniet van het luxe leven waar alles binnen handbereik is, de mensen altijd vriendelijk zijn, vogels altijd fluiten en het immer naar bloemen ruikt. Totdat haar man komt te overlijden en haar achterlaat met een enorme schuld. Haar leven blijkt een groot luchtkasteel en Iris slaat in paniek op de vlucht voor de deurwaarders en schuldeisers. Ze moet noodgedwongen de veilige muren van Eden achter zich laten en de échte wereld tegemoet treden.  Ze leert nieuwe mensen, levensstijlen én zichzelf kennen...

Ik was erg benieuwd naar het boek nadat ik de synopsis had gelezen; het klonk me als een humoristische roadtrip; een origineel verhaal. Het idee om je hoofdpersonage uit zo'n ouderenresort te laten komen klinkt veelbelovend. De kaft oogt kleurrijk en geeft echt dat Florida-gevoel weer.

Al vanaf de eerste bladzijde ben ik geboeid door het verhaal. Al direct ontstaan er veel vragen en wordt er nieuwsgierigheid naar het verleden gewekt; hoe zijn Max en Iris op dit punt beland? Het feit dat Iris van origine een Nederlandse is, geeft het voor mij een extra bekend tintje. De stereotype beschrijving van Eden en zijn inwoners maakt me regelmatig aan het glimlachen maar voor mijn gevoel start het verhaal pas écht als Iris aan haar vlucht begint.

Het verhaal loopt dan niet helemaal zoals ik had verwacht; in plaats van de wijde wereld in te trekken blijft Iris in de buurt van het resort. De achterliggende gedachten is in mijn ogen dat een totaal andere wereld vaak dichterbij is dan je denkt. Daar waar ik enkel een humoristische zomerroman verwachtte is Paradijsvogel een verhaal over je eigen roots erkennen en vervolgens je eigen verhaal durven scheppen. We maken mee hoe Iris zichzelf op een onverwachte manier terugvindt. De laatste hoofdstukken waren wat taaier dan het begin van het verhaal en de schrijfstijl van Threes Anna is met momenten net wat kunstzinniger dan bij het verhaal past.

Al met al heb ik Paradijsvogel in twee dagen uitgelezen omdat ik telkens nog één hoofdstuk wilde lezen. Het boek leest vlot door, heeft humoristische personages en een dieperliggende betekenis. De afwisseling tussen heden en verleden maken dat de losse eindjes aan het einde van het boek allemaal bijeen komen. Een aanrader voor liefhebbers van nét een tikkeltje anders.

Paradijsvogel

1  2  3  4  5

Iris leidt een luxe leven in Eden, een resort voor oudere rijken in Florida. Tot haar man Max overlijdt. Blind en zonder zich ook maar een seconde in zijn zaken te verdiepen aanvaardt ze de erfenis, maar dat blijkt er een te zijn van torenhoge schulden en haar beschermde wereld is al snel niet meer zo veilig en luxueus. Ze slaat op de vlucht om haar schuldeisers te ontlopen en probeert haar oude overlevingsdrift weer aan te spreken. Maar daarvoor moet ze eerst alles verliezen en zichzelf als een baron(es) van Münchhausen aan haar haren uit de modder trekken. Voor dit boek woonde de auteur een paar maanden in zo'n resort in de Verenigde Staten, waar de werkelijkheid de fictie in deze roman nog verre overtreft.