Recensie: Vermist RECENSIE

Voor Anouk is het na lang wachten eindelijk zo ver: ze gaat samen met vier studiegenoten op stage in de Filipijnen! Ze heeft er ongelofelijk veel zin in, net als de rest van het groepje. Daar eenmaal aangekomen komen ze face-to-face te staan met de verschillen in cultuur, de wijze waarop mannen naar vrouwen kijken bijvoorbeeld. Dan worden Anouk en haar studiegenoten ontvoerd door vrouwenhandelaren en komen zij bij een stam terecht, diep in de jungle. De meiden uit de groep worden uitgehuwelijkt aan mannen uit de stam, om de stam voort te zetten… Zal het Anouk en haar groepje lukken om weten te ontsnappen uit de jungle?

Met de boeken van Helen Vreeswijk ben ik al jaren bekend. Als 14-jarig meisje las ik bijvoorbeeld De stalker, Leugens, Eerwraak en Loverboys. Ik wist dus precies wat ik van Vermist kon verwachten: een bloedstollend verhaal waarbij de politie/recherche in actie komt om de daders te ontmaskeren.

Helaas was Vermist niet een typisch Helen Vreeswijk-verhaal, zoals we van haar gewend zijn. Dit komt mede door het feit dat de gebeurtenissen zich niet in Nederland plaatsvinden, maar in de Filipijnen. Daarbij had ik bij haar vorige boeken altijd het gevoel de hoofdpersonen ieder willekeurige tiener uit Nederland zou kunnen zijn. Natuurlijk kan dat bij Vermist ook zo zijn, omdat het vijf ‘gewone’ tieners zijn die naar de Filipijnen gaan. Maar komt het verhaal van Vermist onwaarschijnlijker voor dan wat er in de andere verhalen van Helen gebeurde.

Wat wel erg fijn is aan het boek is dat het zo heerlijk snel en fijn wegleest. Helen Vreeswijk maakt gebruik van korte zinnen, en ze gebruikt geen lastige woorden. Het boek is verdeeld uit korte hoofdstukken. Doordat het boek zo toegankelijk leesbaar is, had ik hem binnen een mum van tijd uit. Dit vond ik heel erg fijn! De personages uit dit boek vond ik erg duidelijk te volgen. Ik vond het leuk dat bijvoorbeeld het studiegroepje waarmee Anouk naar de Filipijnen gaat, bestaat uit verschillende soorten leerlingen. Van een dolle en impulsieve meid tot een bad boy.

Het verhaal an sich vond ik wel oké. Ik vond het niet reuze spannend, wat wil zeggen dat ik gedurende het lezen niet steeds op het puntje van mijn stoel zat. Ik was vooral erg benieuwd hoe het verhaal zou aflopen, maar daar heb je na het lezen van Vermist nog niet helemaal antwoord op. Dit verhaal krijgt namelijk een deel twee: Vermist in de bergen. Desondanks ik Vermist niet spectaculair vond, ben ik enorm benieuwd naar dit vervolgdeel. Ik moet namelijk weten hoe het verhaal van Anouk en haar studiegenoten af gaat lopen! Daarbij eindigt Vermist ook met een cliffhanger, wat het nog aannemelijker maakt om het volgende deel te lezen.

Vermist vond ik dus een prima verhaal, maar het heeft me niet van mijn stoel weten te blazen. Toch wil ik heel graag weten hoe het afloopt, dus kijk ik erg uit naar het tweede deel!

Vermist

1  2  3  4  5

Vermist van Helen Vreeswijk Bloedstollend avontuur op de Filipijnen

De mannen waren hooguit een paar meter van haar vandaan. De bladeren bewogen. Ze dacht aan thuis. Aan haar moeder die zich er waarschijnlijk niet van bewust was in wat voor nijpende situatie haar dochter was beland. Waarom moest ze zo nodig op stage in de Filipijnen? De Filipijnen - het klonk zo idyllisch. 'Ik wil naar huis,' jammerde ze zacht.

Een groep jongeren gaat op stage naar de Filipijnen. Na aankomst worden ze door een medewerker van hun resort naar de stagelocatie begeleid. Maar daar komen ze nooit aan. De man smokkelt de jongeren en hun begeleidster de jungle in, waar mensenhandelaren hen opwachten. Hij verkoopt de groep aan een inheemse stam, gaat terug en vernietigt alle sporen. De groep is niet meer te traceren.
    Zodra de jongeren doorhebbendat er geen redding komt, besluiten ze om zelf te ontsnappen. Een gevaarlijke onderneming, want de wildernis is vol gevaren. En als er dan ook nog een stammenoorlog uitbreekt, is de chaos compleet. Ze moeten vechten om te overleven.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn