Recensie: Limonade, fris & snacks RECENSIE

De Zweedse Tove Nilsson is opgeleid tot kok en sommelier en werkt daarnaast als schrijfster van culinaire boeken. In het boek Limonade, fris & snacks leer je hoe je een drankje de perfecte balans van zoet, zuur en bitter mee kan geven! Altijd al eens willen weten hoe je gemberbier, bubble tea en sprankelende soda in je eigen keuken klaar kan maken? Wil je eens een keer een originele snack op tafel zetten? Dan heb je met dit boek een goudmijn in handen!

Het is de tweede week van september, maar wanneer je naar buiten kijkt lijkt het wel juli. Met deze tropische temperaturen is het ideaal om een homemade koud drankje te maken. Dus startte ik met het maken van het Mexicaanse agua fresca. Opvallend in het kookboek is meteen dat één basisrecept kan worden omgetoverd tot allerlei variaties. Zo staan er in het boek vijf verschillende popcornrecepten en wel acht verschillende manieren om een bakje chips een extra speciale smaak mee te geven! Zo ook bij de agua fresca. Mijn kan vol aqua fresca stond in het teken van mijn favoriete fruit: de cantaloupe meloen! Zie hieronder het resultaat.

Het recept was vrij gemakkelijk. Het maken was nog geen vijftien minuten werk en daarna is het even wachten tot het lekker koud is geworden in de koeling. Wel is het jammer dat aan dit recept, en vele andere recepten in het boek, suiker moet worden toegevoegd. Dat zwakt het ''homemade healthy'' gevoel behoorlijk af. Desalniettemin was dit heerlijk verfrissend! Een kleine kanttekening: Wanneer ik enige tijd later nog een glas van dit zomerse drankje wil nemen, lijkt het wel alsof de limoen erg is gaan overheersen en de cantaloupe meloen als het ware wordt weggeduwd in de limonade.

In het weekend was het tijd voor een lekkere snack! Of eigenlijk twee aparte snacks, want Limonade, fris & snacks bevat recepten voor de chips, maar ook voor de bijpassende dips! JUM! Ik koos voor de dille & ui dip. De zelfgemaakte chips verdeelde ik over twee bakjes, zodat ik één portie naturel chips had. Van het andere portie maakte ik super smokey paprikachips. Easy peasy, zo zou ik deze snacks omschrijven. Binnen 15 minuutjes kan je met een zelfgemaakte zoute snack en romige dip op de bank zitten. Ideaal!

Al met al is Limonade, fris & snacks een leuk kookboek. Een groot aantal recepten zijn ontzettend uitgebreid en bevatten veel variaties. Het merendeel van de ingrediënten is gemakkelijk verkrijgbaar, al zijn er ook ingrediënten die online besteld moeten worden of bij de drogisterij gehaald moeten worden. Hierdoor ben je als kok of kokkin ietwat beperkt, wanneer je spontaan behoefte hebt aan een soda of limonade.

De uitleg is duidelijk en schrijfster Tove Nillson legt een mooie basis, waardoor je als lezer zelf ook meer kan gaan experimenteren in met name limonade & fris. Andere onderdelen vielen ietwat tegen. Zo had ik bijvoorbeeld meer ijsthee recepten verwacht en zou het ook tof zijn om snacks te hebben die niet per se in de frituur hoeven. Limonade, fris & snacks is in mijn ogen wel erg origineel als het gaat om kookboeken. Veelal zie je boeken die zich richten op de drie hoofdmaaltijden en op bakken. Al met al is dit boek dus wel vernieuwend en weer eens wat anders!

Limonade, fris & snacks

1  2  3  4  5

In dit boek lees je hoe je zelf verkoelende limonade, sprankelende frisdrank en exotische vruchtendrankjes kunt maken. Leer dat gemberbier, bubble tea, vlierbloesemchampagne en egg cream geen mierzoete limonades met prik zijn, maar bruisende, alcoholvrije drankjes waarin zuur, zoet en bitter perfect in balans
    zijn.

De recepten in dit boek geven een goede basis voor het maken van limonadesiroop en frisdrank, maar ook voor het maken van komboecha en ijskoffie. Bovendien staan er recepten in voor bijpassende snacks zoals bananenchips, popcorn, zoete churros en knapperige uienringen.