Recensie: 99 homes RECENSIE

Dennis Nash wordt met zijn zoon Connor en zijn moeder hun huis uitgezet. Door de crisis heeft hij niet voldoende werk gehad om zijn hypotheek te kunnen betalen. Door de verkopend makelaar Rick Carver worden ze gedwongen om in een motel te wonen. Als Dennis ontdekt dat er tijdens de uitzetting gereedschap is gestolen gaat hij verhaal halen. Rick Carver biedt hem dan een baan aan. Hiermee kan hij het geld verdienen om zijn huis terug te kopen. Maar zijn geweten speelt hem op. Is zijn huis belangrijk genoeg om voor zijn grootste vijand te werken?

99 Homes begint met een zeer indrukwekkende scene waarin Rick Carver tijdens een uitzetting de man des huizes vindt nadat deze zich gesuïcideerd heeft. Deze scene geeft meteen pijnlijk en confronterend weer wat de gevolgen van de crisis voor een mens kan zijn. Het laat ook meteen zien hoe moeilijk het voor Rick is om de balans tussen zich verharden en menselijk blijven is. Zo moet hij meteen door met zijn werk en heeft hij nauwelijks tijd om de politie te woord te staan. Wel weet hij veel van het gezin en laat hij zien zich verdiept te hebben.

Dennis Nash lijkt zich in een onmogelijke positie te bevinden. Met hem meelevend voel je de continue spanning die hem dit oplevert. Enerzijds wil hij er alles aan doen om zijn familiehuis terug te krijgen. Anderzijds schaamt hij zich voor de manier waarop hij dit doet. Hij doet er dan ook alles aan om dit verborgen te houden voor zijn moeder en zoon. Ook probeert hij er het beste van te maken door zijn vrienden en oud-collega's in te huren voor klussen. Ook probeert hij iemand te helpen die hij heeft ontmoet tijdens zijn eigen rechtszaak. Het contact met deze man blijkt uiteindelijk levensveranderend voor Dennis te zijn.

Andrew Garfield speelt Dennis Nash, één van de hoofdpersonen. Hij laat goed acteerwerk zien en laat de kijker meeleven met de dilemma's in zijn situatie. Zowel zijn blijdschap dat hij werk heeft als zijn schaamte voor wat hij doet zijn duidelijk en komen authentiek over. Zijn belangrijkste tegenspeler Rick Carver wordt gespeeld Michael Shannon. Naar aanleiding van zijn vorige film 'The Iceman' werd hij al de nieuwe Robert De Niro genoemd. Ook in 99 Homes laat hij weer fantastisch acteerwerk zien als harde, onleesbare makelaar. Je krijgt maar een klein stuk van zijn menselijke kant te zien, wat ook passend is bij zijn rol in deze film.

Qua genre wordt 99 Homes onder de thrillers geplaatst. Persoonlijk vind ik het genre drama meer passend. Buiten de dreiging van uithuiszetting is er nauwelijks dreiging of gevaar. Heel veel spanning zit er ook niet in de film. Wel is het een zeer aangrijpend verhaal wat tijdens de crisis dagelijkse kost is geweest in de Verenigde Staten. Wat mij betreft zeker een aanrader, vooral door het goede acteerwerk die van dit trieste verhaal een mooie film hebben weten te maken.

99 Homes

• Verschenen (film):

8 juli 2016
    (dvd) september 2016

EAN 8715664118115
    Speelduur: 112
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Drama

1  2  3  4  5

Van wie is jouw huis eigenlijk? Op het dieptepunt van de economische crisis ontdekten steeds meer mensen dat het antwoord op die vraag ‘de bank’ is. Zo ook bouwvakker Dennis Nash (Andrew Garfield), die met zijn zoontje en moeder (Laura Dern) uit zijn ouderlijk huis in Orlando wordt gezet. De keiharde makelaar Rick Carver (Michael Shannon) laat hen geen andere keus dan in een armoedig motel te gaan wonen.

Vechten voor zijn huis
    Dennis heeft er alles voor over om zijn huis terug te krijgen. Zelfs werken voor zijn grootste vijand; de man die hen op straat zette. Al snel kan hij genoeg verdienen om het huis terug te kopen, maar kan Dennis zijn geweten wel uitschakelen?

Bekijk hier de trailer: