Recensie: De verdrinking RECENSIE

De verdrinking is het dagboek van sergeant Xavier de Balcourt die op 7 juli 1888 arriveert in het kleine Franse plaatsje Auney-sur-Marne. Hij zoekt de weg naar de kamer waar hij is ingekwartierd, als hij aan de praat raakt met een jongen. Hij is in de ban van de jongen en besluit een kamer te huren bij de bakkerij waar de jongen werkt. Hij raakt volledig geobsedeerd door de jongen en volgt hem wanneer hij kan. Op de avond alvorens Balcourt en zijn peloton het dorp gaan verlaten, maakt hij een afspraak met de jongen en neemt het verhaal een dramatische wending.

Roger Martin du Gard is een van de grote Franse schrijvers die nu tot de herontdekte auteurs behoort. De verdrinking is voor het eerst vertaald naar het Nederlands sinds de eerste Franse uitgave in 1983. De verdrinking is een novelle in dagboekvorm en is een uitweiding op Luitenant-kolonel de Maumort dat meer dan 1000 pagina's telt. Handig om te weten voordat je begint met het lezen van De verdrinking.

Waarschijnlijk heb je meer gevoel tijdens het lezen van het boek als je meer over Balcourt weet. Je kan De verdrinking prima op zichzelf lezen, maar waarschijnlijk leef je meer mee met de personage van Balcourt als je meer van hem weet dan dat je via zijn dagboekfragmenten te weten kan komen.

Centraal in deze novelle staat de obsessie van Balcourt voor de bakkersjongen Yves, wat op sommige momenten lichtelijk kan irriteren. Hij adoreert de jongen en het is niet alsof je over een verliefdheid leest, maar over een obsessie. Alles draait om de jongen. En als je verder niet zo veel weet over de personages, kan dat wel eens gaan irriteren tijdens het lezen. Het lijkt alsof je een dagboek van een twaalfjarig meisje leest, in plaats van een volwassen vent. Zonder meer diepgang in de personages en de gebeurtenissen, is dat erg weinig om enthousiast over te worden.

De schrijfstijl is wel erg prettig. Duidelijk lopende zinnen en je voelt tijdens het lezen de spanning van de dialogen die Balcourt voert met Yves, maar ook met de andere bakkersknecht. Voor een novelle werkt het verhaal langzaam naar het plot toe, dat ondanks dat het heel heftig is, niet geheel onverwacht komt.

De verdrinking heeft een mooie, geleidelijke opbouw die bijwerkt aan de sfeer tijdens het lezen. Waarschijnlijk raakt het verhaal je meer als je bekend bent met Balcourt, maar het is ook een novelle die je prima op zichzelf kan lezen.

De verdrinking

1  2  3  4  5

Op 7 juli 1888 arriveert sergeant De Balcourt in het kleine Franse plaatsje Auney-sur-Marne. Hij zoekt de plek waar hij is ingekwartierd, maar als hij de weg vraagt aan een jongen besluit hij zijn intrek te nemen in de bakkerij waar deze werkt. Hij raakt hopeloos in de ban van de bakkersjongen en achtervolgt hem waar mogelijk. Op de dag voordat Balcourt het dorp gaat verlaten, slaagt hij er eindelijk in een afspraakje te maken. De avond leidt tot een dramatische ontknoping. De verdrinking is een in een weergaloze stijl geschreven novelle, vol humor en dramatiek, waarin Martin du Gard de grandeur van Tolstoj, het analytisch vermogen van Proust en de diepzinnigheid van Montaigne combineert. Luitenant-kolonel de Maumort is een van de meesterwerken van Nobelprijswinnaar Roger Martin du Gard en de novelle De verdrinking is hier een voorproefje van.