Recensie: Kwijt RECENSIE

Sylvie heeft het gemaakt: ze is model en host van een populaire talkshow op de radio. Ze leidt het perfecte leventje, totdat een anonieme beller verdriet uit haar verleden oprakelt. Deze beller lijkt meer te weten over de dood van haar moeder, de dood die Sylvie nog steeds niet heeft kunnen verwerken. Psychologe Kathleen probeert haar zo goed mogelijk bij te staan, maar worstelt ondertussen met haar eigen verleden en de plotselinge dood van haar eigen moeder.

Kwijt is het zesde deel in de reeks rond psychologe Kathleen Verlinden. Voor mij was dit het eerste boek uit de serie dat ik heb gelezen en dat is dan ook meteen het eerste nadeel: wie is wie?

Het boek bestaat uit twee verhaallijnen. De verhaallijn van Sylvie is goed en onafhankelijk te lezen, maar bij de verhaallijn van Kathleen mis je een paar puzzelstukjes uit haar verleden. Dat is jammer, maar vooralsnog kun je het boek, met een vraagteken meer of minder, wel afzonderlijk lezen.

Het verhaal wordt in eerste instantie verdeeld tussen Kathleen en Sylvie, maar gedurende het boek wordt de verhaallijn ook beschreven vanuit de oogpunten van Sylvie's zus, dochter, vader en zelfs opa. Hierdoor worden er een hoop personages het leven ingeroepen en dat maakt het soms warrig en ben je genoodzaakt om even terug te bladeren. En daarbij hebben die vele personages soms wat droge dialogen.

Wel vind ik dat Anja Feliers je vanaf de eerste pagina een ongunstig gevoel kan bezorgen. En dat is gunstig. Vanaf pagina één voel je dat er iets niet pluis is – maar je kunt je vinger er niet opleggen. Dit houdt de spanning er goed in en die spanning weet Anja Feliers gedurende het hele boek vast te houden. Kwijt bevat veel omwentelingen en op elke pagina geloof je een ander personage en een andere theorie.

Ook de stukken die vanuit het oogpunt van Sylvie's dochter, Josje, zijn geschreven vind ik erg goed. De angst wordt in deze hoofdstukken groter beschreven en verder heeft Anja Feliers het karakter goed beschreven. Josje gedraagt zich en denkt als de zevenjarige die ze is. Een vrolijke meid, maar ze leeft met een angst en op die momenten wil ze alleen bij haar moeder zijn; een natuurlijke reactie voor een kind van zeven.

Beide verhaallijnen in Kwijt zijn spannend. De meerdere personages, die bedoeld zijn om het verhaal van een andere kant te belichten, maken het juist een beetje verwarrend hier en daar. Maar dat weegt niet genoeg af tegen de goed opgebouwde spanning en het onverwachte eind. Om die reden krijgt dit pakkende boek, wat ideaal is voor een donkere wintermiddag, drie hartjes.

Kwijt

1  2  3  4  5

Het spannende vervolg in de reeks rond psychologe Kathleen Verlinden
    Ondanks het vroege verlies van haar moeder heeft Sylvie het helemaal gemaakt: niet alleen is ze nog altijd een succesvol model, ze is ook host van een populaire talkshow op de radio. Tot een anoniem telefoontje van een luisteraar al het verdriet van de dood van haar moeder weer naar boven haalt. Vooral als blijkt dat niets is wat het lijkt te zijn. Psychologe Kathleen Verlinden probeert Sylvie zo goed mogelijk bij te staan, maar blijft ondertussen zelf nauwelijks overeind door de moeilijke keuzes waar ze voor staat.