Recensie: Zoetbitter RECENSIE

Tess is klaar voor een nieuwe start. Ze laat haar provinciaalse leven met haar vader achter zich en vertrekt naar New York. Opzoek naar een nieuw avontuur! Eenmaal aangekomen in de levendige stad, vindt ze een baan als assistent-kelner bij een fameus restaurant. Hier leert Tess alles over het ontwikkelen van haar smaak. Ze leert over oesters, champagne, bourgondische omgangsvormen en over het nachtleven dat begint na sluitingstijd… Ze ziet haar collega’s als familie en na een tijdje vindt ze steeds meer haar draai in New York, tot ze terecht komt in een ingewikkelde maar verleidelijke driehoeksverhouding met een  bloedmooie barman en haar oudere collega. Maar welke zoete en bittere ervaringen houdt Tess aan haar avontuur over?

Schrijfster Stephanie Danler vertrok, net als hoofdpersonage Tess, op 22-jarige leeftijd naar New York. Hier werkte zij als serveerster in het Union Square Café tot haar roman door de grote uitgever OneWorld werd ontdekt. Zoetbitter werd verkocht aan Engeland, China, Duitsland, Taiwan en Nederland. Een knappe prestatie voor een debuterend schrijfster, maar ook zeer verdiend! Danler weet hoe ze de lezers van haar boek moet fascineren, verleiden en verrijken. Ze doet dit niet alleen door de ervaringen van Tess uitgebreid te beschrijven, maar ook door de manier waarop ze over voedsel schrijft. Gedurende het verhaal krijg je als lezer te maken met prachtige omschrijvingen en diepgaande kennis over eten en drank. Ook wordt de link tussen het culinaire leven en het échte leven duidelijk beschreven. Want ook in het échte leven krijg je te maken met zoete en bittere gebeurtenissen.

Het verhaal is geschreven in de ‘ik-vorm’ hierdoor krijg je als lezer een sterke band met Tess. Ze is een echte kwebbeltante. Alles wat ze meemaakt wordt uitgebreid verteld. Situaties, mensen, verlangens, emoties en locaties, alles is tot in detail uitgewerkt. Dit is erg leuk om te lezen, omdat het personage hierdoor bijna een écht persoon wordt. Het zou zo je beste vriendin kunnen zijn! Een nadeel aan de iets wat lange beschrijvingen is, dat het verhaal soms een beetje sloom en langdradig wordt. Juist op momenten waarop je eigenlijk actie verwacht. Ondanks dit heeft het boek toch iets wat je als lezer vasthoudt en ervoor zorgt dat je het boek eigenlijk niet weg wil leggen. Ik denk dat dit boek vooral jonge vrouwen aanspreekt, omdat zij zich het best zullen herkennen in Tess. Het gevoel van je dromen najagen en het beleven van een romantisch en succesvol avontuur is voor veel jonge vrouwen een droom, als ik namens mezelf mag spreken in ieder geval!

De roman Zoetbitter is letterlijk en figuurlijk een traktatie. Ik kan nu al niet wachten op een vervolg boek van Stephanie Danler. Nee, dit is zeker geen beginnersgeluk!

Zoetbitter

1  2  3  4  5

Je ontwikkelt een smaak. Je smaakpalet wordt een plek op je tong waar je registreert. Waar je woorden creëert voor de sensaties in je mond. Eten wordt een op taal gebaseerde kunstvorm. Je zult nooit meer simpelweg eten.

Tijdens de benauwde zomer van 2006 laat de 22-jarige Tess haar alledaagse, provinciale leven achter zich en vertrekt naar New York voor een nieuwe start. Als plattelandskind is Tess niet opgewassen tegen de losgeslagen levensstijl van de schreeuwerige New Yorkers. Ze huurt een kamer in Brooklyn en slaagt erin een baan te vinden als assistent-kelner bij een befaamd restaurant in Manhattan.
    Tess sleept je mee door het chaotische, slopende, fascinerende horecaleven waar ze in belandt, tegen het decor van het genadeloze, rumoerige New York. Ze leert over oesters, champagne, bourgondische omgangsvormen en het nachtleven dat begint na sluitingstijd.
    Net op het moment dat ze de smaak te pakken krijgt, raakt ze verstrikt in een ingewikkelde maar verleidelijke driehoeksverhouding met een ingetogen, bloedmooie barman en een oudere collega aan wie Tess zich vastklampt als een kind aan haar moeder.
    Zoetbitter is een zintuiglijke roman over verlangen, smaak en wat er overblijft na ontnuchtering. Maar boven alles is dit een verhaal over ervaringen: zoet én bitter.

Stephanie Danler (1983) woont in Brooklyn, New York. Ze is afgestudeerd aan de New School in de richting Creative Writing. Ze werkte als serveerster in het Union Square Café tot haar roman door een uitgever bij OneWorld ontdekt werd. De rechten van Zoetbitter zijn verkocht aan Engeland, China, Duitsland, Taiwan en Nederland.