Recensie: Spiegelmeisje RECENSIE

In Amsterdam gaat Marleen met een vriendin een antiekwinkel binnen. Ze stoot per ongeluk een spiegel om en nadat ze de spiegel heeft vergoed, is ze compleet blut. Op weg naar huis wordt ze van de weg gereden en verdwaalt ze haast in haar eigen wijk. Niets lijkt nog te kloppen. Wat eerst rechts was, is nu links en wat eerst links was, is rechts. Marleen blijkt opeens beland in een spiegelwereld. Ze kan niets meer lezen op school en zelfs haar hart klopt plots aan de andere kant van haar lichaam.

Spiegelmeisje neemt de lezer mee naar Amsterdam en Maastricht waar Marleen op zoek gaat naar de geschiedenis achter de spiegel die ze gebroken heeft. Ze duikt in het verleden en stuit op een geheim rond de fabriek waar hij gemaakt werd. Tijdens haar zoektocht wordt ze geholpen door een iets oudere jongen die ook vast zit in de spiegelwereld.

De schrijfstijl is prettig. De gedachtegang van Marleen is helder en de zinnen zijn niet overbodig verfraaid. In het tweede deel van het boek komen wel enkele zinnen voor in het dialect. Auteur Astrid Witte geeft er de vertaling bij. Leuk, maar helaas voegt het niets wezenlijk toe aan het plot. De hoofdstukken volgen elkaar vlot op en er zit genoeg vaart in om de lezer te blijven boeien. Het romantische elementje, met name op het einde, is wat overbodig. In eerdere hoofdstukken werd er eerder impliciet mee omgegaan en het verhaal had sterker kunnen zijn als de auteur het daarbij had gelaten. De focus van het boek ligt op de zoektocht die Marleen onderneemt, die dringt het historische aspect wat naar de achtergrond en de schrijfster laat daarmee de kans liggen om een maatschappelijk probleem uit de 19de eeuw grondiger te belichten. Deze keuze neemt niet weg dat het een aangenaam boek is waar vooral jonge tienermeisjes zich in zullen kunnen vinden.

Hoofdpersonage Marleen is een doorzettertje en ze gaat haar eigen weg. Ze is vastbesloten haar problemen op te lossen, maar heeft ook het nodige verantwoordelijkheidsgevoel en voelt zich schuldig over de onrust die ze thuis veroorzaakt.

Hoewel Spiegelmeisje zich afspeelt in een spiegelwereld en er een verschijning van een geest aan te pas komt, heeft het boek wel een hoog realiteitsgehalte. De auteur weet het verhaal zo neer te pennen dat het niet ongeloofwaardig overkomt. Dat is knap gedaan. Wat Marleen beleeft lijkt iedereen te kunnen overkomen en nergens zal de lezer de wenkbrauwen fronsen, omdat er opeens erg veel hocus pocus aan te pas komt.

Spiegelmeisje is het debuut van Astrid Witte. Zoals de meeste schrijvers zag ze haar manuscript eerst een aantal keer afgewezen worden, dat was een teleurstelling, maar Clavis pikte het op en nu ligt haar eerste jeugdroman (12+) in de boekhandel.

Wie op zoek is naar een boek met voldoende spanning dat uitgaat van een origineel idee, zal Spiegelmeisje zeker weten te waarderen. Het historische gegeven is boeiend, maar blijft wat helaas onderbelicht. Pluspunten voor de mooie cover.

Spiegelmeisje

1  2  3  4  5

Twijfelend sloeg ze linksaf en kon niet geloven wat ze zag. Ze zou haar huis bijna niet herkend hebben, als het felblauwe naambord niet bij de deurbel had gehangen. Het hele huis, de afgeschuurde deur die nog altijd geschilderd moest worden en binnenkort wel rottingsverschijnselen zou gaan vertonen, de ramen en zelfs de perkplantjes in de tuin ... ze waren allemaal in spiegelbeeld.

Wanneer Marleen per ongeluk een antieke spiegel breekt, komt ze in een spiegelwereld terecht. Letterlijk alles is gespiegeld. Op school is niets meer leesbaar en ze heeft het gevoel voor gek verklaard te worden. En dan heeft ze nog niemand verteld over de geestverschijning die voortdurend opduikt. Maar tijdens haar zoek tocht komt Marleen erachter dat zij niet de enige is die in een spiegelwereld zit opgesloten ...