Recensie: 23 minuten RECENSIE

In 23 minuten maken we kennis met de vijftienjarige Zoe. Als ze tijdens een regenachtige dag besluit te schuilen in een bank, komt ze terecht in een overval en ziet ze hoe voor haar ogen Daniël wordt doodgeschoten. Ondanks dat ze hem slechts enkele minuten kent wil ze hem toch redden. Zoe heeft namelijk een gave om de tijd negen keer 23 minuten terug te draaien, maar of dit voldoende is om iedereen te redden?

De titel van het boek lijkt heel erg op het veelbesproken 54 minuten van Marieke Nijkamp. Hierdoor zullen veel lezers het boek ook oppakken om de achterkant te lezen. Behalve dat de titels wel wat weg hebben van elkaar is Vivian Vande Velde toch een totaal andere weg ingeslagen. 23 minuten is eerder berust op fantasy, dan dat het een thriller is. Dit komt vooral doordat de hoofdpersonage terug in de tijd kan keren. Ondanks dat het toch gedurende een bankoverval afspeelt is het verhaal grotendeels geschreven met een komische noot.

Het verhaal zelf is niet heel erg bijzonder en doordat je constant terug de tijd in gaat wordt de rode draad in het verhaal iedere hoofdstuk opnieuw herhaald. Doordat de hoofdpersonage besluit om iedere keer een andere manier te zoeken, verlopen de gebeurtenissen niet exact hetzelfde, maar de hoofdstukken eindigen wel met de overval.

23 minuten kan dan ook niet doorgaan als een boek met een diepgaand verhaal, maar het is wel een boek wat je tussendoor even pakt. Het boek leest vlot en doordat het niet echt dik is, is het een boek wat je snel kunt lezen wanneer je een drukkere periode hebt. Daarnaast is het wel een boek wat zeer geschikt is voor jeugdigere lezers om plezier te krijgen in het lezen. Juist omdat het boek niet dik is en spanning wordt afgewisseld met grappige paragrafen, is het een boek dat ook de wat mindere boekenwurm graag zou willen lezen.

Kortom 23 minuten is een boek om even lekker tussendoor te lezen. Dit kan zijn gedurende een drukke periode, maar ook wanneer je net een wat zwaarder boek hebt gelezen. Ondanks dat het wordt bestempeld als een YA-thriller, heeft het boek wel wat spanning, maar ook het fantasy genre en het feelgood genre is sterk vertegenwoordigd. Volwassenen zullen dit boek misschien minder goed vinden, maar voor de jeugdige lezers is 23 minuten een erg leuk boek en het mag dan ook met recht in de categorie young adult geplaatst worden.

23 minuten

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Voor de fans van Mel Wallis de Vries en Mirjam Mous is er nu 23 Minuten van Vivian Vande Velde. Een ijzersterke YA-thriller waarin de hoofdpersoon een speciale gave heeft: ze kan de tijd terugdraaien. Wanneer de 15-jarige Zoe op een regenachtige dag een bank in loopt om te schuilen, is ze getuige van een overval die vreselijk uit de hand loopt. Het goede nieuws: Zoe heeft een speciale gave. Ze kan de tijd 23 minuten terugdraaien – hopelijk genoeg tijd om zo alle levens te redden, zeker die van de knappe Daniel die ze daar tegenkomt. Het slechte nieuws: ze kan maar negen keer de tijd opnieuw terugzetten. Maar steeds gaat er iets mis, en de tijd begint te dringen…