Recensie: Swing Time RECENSIE

Twee meisjes, vriendinnen zijn het, met beiden dezelfde droom: danseres worden. De twee ontmoetten elkaar in de dansschool, waar ze de enigen zijn met een 'gekleurde' huidskleur. Er ontstaat een hechte vriendschap. Hun vriendschap wordt echter op de proef gesteld als de een meer talent om te dansen blijkt te hebben dan de ander. Een gebrek aan talent is het einde voor de droom van de ene, terwijl de ander deze toekomstdroom juist opgeeft. De hechte band tussen de meisjes eindigt als ze rond hun twintigste levensjaar zijn aangekomen. Toch blijven ze nog invloed op elkaars leven hebben, al is het van een afstand.

Het boek speelt zich als het ware in meerdere kringen af: zowel dichtbij huis, met karakters waarin je jezelf kan herkennen, als in het leven van een popster. Vriendschappen die je sluit als kind, het leven als werkloze, alleenstaande moeder en de macht van een wereldberoemde popster. Al deze personages komen voorbij in Swing Time. Het lijkt op het eerste gezicht onmogelijk om je in te leven in sommige van deze levensverhalen. Toch lukt het Smith om je binnen een zeer korte tijd volledig met het levensverhaal van de personages mee te laten leven.

Zadie Smith heeft met dit boek een dynamisch en hartverwarmend verhaal neergezet over vriendschap, muziek en afkomst. De vraag of je eigenlijk wel kan spreken over je eigen identiteit, is ook een onderwerp dat aangesneden wordt. Swing Time breekt het idee dat we ooit uit zullen komen bij één duidelijke identiteit. Identiteit wordt hier neergezet als een uitwisseling tussen mensen, waar elk moment iets kan veranderen. Het is niet een duidelijk iets wat je kan vinden, het verandert ten alle tijden.

Het boek Swing Time bespreekt vele sociaal-maatschappelijke thema's op een manier die erg aanspreekt door de levendige vertaalwijze. Feminisme, het nastreven van ambities, het verschil tussen rassen en sociale klassen, maar toch als hoofdthema de identiteit.

Al met al is deze vijfde roman van Smith een groot succes. De roman speelt zich af in plaatsen als Noordwest-Londen, maar ook in West-Afrika. Sprekende beschrijvingen, een grote verscheidenheid aan personages en een boeiend verhaal zijn de elementen die het boek zeer aangenaam maken om te lezen.

Swing time

Zadie Smith

8 november 2016

ISBN 9789044632033
    Uitgever Prometheus
    445 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

Twee vriendinnen uit een arme wijk in Noord-Londen dromen ervan danseres te worden. Maar slechts een van hen heeft talent. Het andere meisje moet haar droom prijsgeven, maar zal zijdelings in de wereld van de dans blijven als persoonlijk assistente van een wereldberoemde popster - een bestaan vol glamour, maar altijd de glamour van anderen. De moeilijke relatie met haar moeder confronteert haar bovendien met allerlei vragen over haar afkomst.
    Wat hebben muziek, dans en persoonlijke ambitie met elkaar te maken? In hoeverre val je samen met de geschiedenis van je voorouders? En wanneer is een mens eigenlijk vrij?
    De hechte maar ingewikkelde vriendschap tussen deze meisjes eindigt abrupt als ze begin twintig zijn, maar ze blijven elkaars leven op afstand bepalen.