Recensie: Het vliegende schaap RECENSIE

Het kleine schaapje Sjors is niet zoals de andere schaapjes in haar kudde. Haar avontuurlijke geest brengt haar immers vaak in de problemen. Na een aanvaring met een roedel wolven, moet Sjors van haar vader op het erf blijven. Daar ontmoet ze Pulletje, de eend met de lamme vleugel en Gallus, de haan met hoogtevrees. Samen zullen ze hun grootste avontuur beleven.

De zeer aantrekkelijke, kleurrijke kaft van Het vliegende schaap trekt onmiddellijk de aandacht. In combinatie met het speelse lettertype schreeuwt dit boek erom gelezen te worden. Het verhaal gaat van start vanuit de mensenwereld. Deckers schetst snel de achtergrond van het historische stukje over de luchtballon en de familie Montgolfier, voordat ze overgaat naar de dierenwereld.

Met schaapje Georgette (Sjors zoals ze het zelf liever hoort) stelt Deckers ons voor aan een interessant hoofdpersonage. Ze slaagt er zonder enige moeite in om Sjors op enkele pagina’s diepgang te geven die doorheen de rest van het verhaal blijft bestaan. Het maakt het schaapje herkenbaar waardoor er een grotere meelevendheid onder de lezer ontstaat. Ook de familiesituaties zijn gemakkelijk te transfereren naar de mensenwereld. De grootste kracht van dit verhaal ligt in de humor die door het hele boek heen met grote mate aanwezig is. Het speelse, ondeugende schaapje zorgt daarbij steeds voor een glimlach om de lippen. Naast de humor is er ook plaats voor spanning dankzij de wolvenverhaallijn en ontroering met het hemelverhaal vanuit het standpunt van de schapen. Er kan zelfs een beetje filosofie bij, afkomstig van de eend Pulletje. Al deze elementen zijn uitstekend met elkaar verbonden, wat maakt dat Sjors haar beslissingen en motivatie zeer geloofwaardig overkomen. Dit zie je ook terug in het goed afgeronde einde en de epiloog.

Het meest opvallende minpunt is het inconsequente taalgebruik. Het merendeel van de conversaties lijkt op een kinderpubliek gericht, maar soms zijn er zinnen of woorden die niet juist aanvoelen door hun eerder volwassen ondertoon of insteek.

Het vliegende schaap van Daphne Deckers is een humoristisch, amusant verhaal dat een interessant stukje geschiedenis op een originele manier aan kinderen presenteert. De mooie zwart-wit illustraties van Mark Janssen bieden een extra leuke toets aan dit fijne kinderboek. Vier hartjes voor dit boek.

Het vliegende schaap

1  2  3  4  5

Dit is het wonderlijke verhaal van Sjors, het schaap dat kon vliegen

Sjors is altijd op zoek naar avontuur, tot grote bezorgdheid van haar vader en moeder. Op een dag laat Sjors zich het bos in lokken en komt daar oog in oog te staan met de gevaarlijke wolf Vikas. Haar vader heeft Sjors vaak genoeg voor Vikas gewaarschuwd, maar Sjors geloofde hem nooit. En nu heeft ze de kudde in gevaar gebracht, met vreselijke gevolgen. Sjors wordt verstoten en ze voelt zich erg schuldig en alleen.
    Uiteindelijk sluit ze vriendschap met Gallus, een haan met hoogtevrees en met Pulletje, een eend met een lamme vleugel. Met z'n drieën maken ze het erf en de schuren bij de boerderij onveilig. Al snel doen ze een vreemde ontdekking. Zo raakt Sjors opnieuw verzeild in een avontuur, misschien wel het grootste van haar leven!