Recenise: Valerius Verrens 5 - Vijand van Rome RECENSIE

'De tempel van Jupiter Capitolinus brandde nog de hele nacht, een angstaanjagend baken dat voor iedere Romein die getuige was van de brandstapel waarop Sabinus' hoop in vlammen opging, een apocalyptische voorbode vormde.

Het verhaal van Valerius Verrens gaat weer verder in deze mooie en spannende historische thriller. We zijn inmiddels beland in de zomer van 69 n. Chr. Keizer Otho heeft zichzelf van het leven beroofd en Aulus Vitellius heeft de keizerlijke troon bezet. Maar in het oosten wordt ook Titus Flavius Vespasianus tot keizer uitgeroepen.

Ondertussen wordt Valerieus Verrens ten onrechte ter dood veroordeeld voor desertie op het slagveld van Bedriacum. Op het laatste moment besluit de beul om het niet te doen. Hij biedt Verrens een deal aan, omdat hij eens de held van Rome was. Verrens neemt de deal aan en zweert trouw aan Vespianus.

Rome verkeert inmiddels in een bloederige burgeroorlog. Verrens vindt dat het zijn taak is om naar zijn vriend Vitellius te gaan om zich over te geven voor het welzijn van de stad. Maar de weg hierheen is moeilijk als iedereen aan je loyaliteit twijfelt. Zal hij deze missie kunnen volbrengen? Of gaat hij strijdend ten onder op weg naar Vittelius?

Vijand van Rome is alweer het vijfde deel in de populaire Valerius Verrens-serie van Douglas Jackson. Ook dit deel zou je in principe wel weer op zichzelf kunnen lezen. Dit deel draait vooral om de burgeroorlog die is ontstaan na de dood van Galba. Maar toch is het wel aan te raden om de eerdere boeken, Held van Rome, Beschermer van Rome, Wreker van Rome en Zwaard van Rome, te lezen. Hierdoor bouw je namelijk een band op met het hoofpersonage, Gaius Valerius Verrens, en weet je wat hij allemaal meegemaakt heeft.

'Je bent ter dood veroordeeld.' Het vonnis joeg een schok door Gaius Valerius Verrens alsof hij zojuist in ijskoud smeltwater was ondergedompeld geweestVijand van Rome begint dus gelijk spannend en je wordt meteen het boek ingetrokken. Dit zijn natuurlijk zinnen die je nieuwsgierig maken, je wil weten hoe het verder gaat! Het boek staat hier vol mee en hiermee brengt Douglas Jackson voldoende spanning aan in het verhaal.

Valerius Verrens is degene die de boeken maken tot wat ze zijn. Spannend, intrigerend en bloedstollend. Ondanks dat hij zijn hand is verloren, in Held van Rome, bewondert de lezer zijn dapperheid en zijn eer. Door het verliezen van zijn hand beseft Verrens wel goed wat de oorlog betekent en wat het met de Romeinen doet. Nu iedereen ook nog eens aan zijn loyaliteit twijfelt kan hij bijna niemand vertrouwen.

Douglas Jackson weet fictie en non-fictie weer mooi met elkaar te combineren in de Vijand van Rome. Het verhaal van Valerius Verrens is natuurlijk fictie, maar Jackson weet dit mooi in te passen in de non-fictie periode van de Romeinen. Dat is ook niet gek met de verworven kennis die Jackson heeft over de Romeinse periode. Door de levensechtheid die Jackson weet te creëren, denkt de lezer ook bijna dat er in deze periode inderdaad een Valerius Verrens heeft bestaan.

Tussen twee lijken vandaan kwam een bebloede arm omhoog. Een scharlakenrood hoofd maakte zich los van de stapel in de kuil, alsof Hades het leven schonk aan een of ander eenhoofdig gebroed ven Cerberus. Aan gruwelijke omschrijvingen ook in Vijand van Rome weer geen gebrek. Alle bloederige gebeurtenissen worden weer tot in de details beschreven wat de boeken zeker iets lugubers geeft. Daarnaast krijg je er wel een erg levendig beeld bij, wat ik persoonlijk altijd erg fijn vind!

Ook in dit vijfde deel staat er aan het begin weer een uitgebreide kaart afgebeeld, met de route die Valerius Verrens aflegt in dit boek. Deze kaart spreekt tot de verbeelding en als lezer kan je de structuur van het verhaal hierdoor beter volgen. De originele schrijfwijze van Jackson is altijd weer even wennen als je aan een nieuw boek in deze serie begint, maar daar ben je snel doorheen.

Kortom, Vijand van Rome is een erg mooie toevoeging aan de serie over Valerius Verrens. Het geeft je weer wat meer kennis over de Romeinen, terwijl je tegelijkertijd een intrigerend verhaal leest over Valerius. Een mooie combinatie wat dit boek tot een succes maakt. Vijand van Rome zit weer vol met corruptie, verraad, wantrouwen en bloedvergieten.

Valerius Verrens 5 - Vijand van Rome

1  2  3  4  5

Moed en wreedheid voeren de boventoon in het Romeinse rijk dat verwikkeld is in een bloederige burgeroorlog - Gaius Valerius Verrens keert terug in deel 5 van deze steeds maar populairder wordende serie.