Recensie: Harteloos RECENSIE

Maak kennis met het verleden van de Hartenkoningin, toen ze nog Cath genoemd werd. Cath is de dochter van de Markies en de Markiezin, en heeft daardoor een hoge rang in Wonderland. Haar moeder verwacht ook niets minder dan dat Cath trouwt met de Hartenkoning. Alleen ziet Cath dat totaal niet zitten, want ze wil helemaal geen koningin worden. Ze wil namelijk niets liever dan met Mary Ann, haar vriendin en dienstmeisje, een banketbakkerij openen. Daar komt ook nog eens bij kijken dat ze verliefd wordt op de hofnar van de Hartenkoning! Cath zet alles op alles om haar ouders ervan te overtuigen dat zij een banketbakkerij kan openen en niet met de koning hoeft te trouwen, maar of dat zin heeft...?

Toen Blossom Books, de uitgeverij van Harteloos, aankondigde dat zij dit boek zouden uitgeven, werd ik erg enthousiast van de beschrijving van het boek. We zouden kennis maken met Wonderland's grootste schurk: de Hartenkoningin. Ik kan me precies voorstellen wat de schrijfster, Marissa Meyer, dacht voordat ze het verhaal schreef. Ik vind het namelijk ook heel erg interessant om achtergrondverhalen van schurken aan te horen, net zoals in de film Malificent. Toen de cover van dit boek bekend werd gemaakt, werd ik helemaal enthousiast. Wat een prachtplaatje is het!

Het boek neemt je direct mee in de wereld van Lady Cath Pinkerton. Ik vond het fijn dat Marissa Meyer veel aandacht besteedde aan het opzetten en verwoorden van Wonderland. Dit maakte de intro van het boek best lang. Cath maakt namelijk allerlei dingen mee, waardoor wij als lezer naar verschillende plekken in Wonderland worden getrokken. Ikzelf vond dat erg fijn, omdat ik de boeken van Lewis Carroll (de schrijver van het originele Alice in Wonderland) nog nooit gelezen had. Ik kan me echter wel voorstellen dat als je het originele Alice in Wonderland al (meerdere keren) hebt gelezen, de intro wat langdradig kan zijn. Ik moet zeggen dat ik daar persoonlijk geen last van had, maar dat verschilt per persoon. Dus ik vond het heel fascinerend om te lezen hoe Marissa Meyer in haar woorden Wonderland beschreef. Na het lezen van dit boek kon ik niets anders dan direct de live-action films van Alice in Wonderland kijken!

Het boek is werkelijk om te smullen! Letterlijk. Cath maakt namelijk de lekkerste baksels van Wonderland, en al die baksels worden tot in de detail beschreven. Je krijgt dus een erg knorrige maag van Harteloos. Cath is verder ook een erg fijn personage om over te lezen. Je merkt echt dat ze een passie heeft voor het maken van de lekkerste baksels. Wanneer ze een baksel van iemand anders proeft, bedenkt ze wat ze zelf eraan zou kunnen verbeteren. Ze is er continu mee bezig, zonder dat het voor de lezer vervelend of irritant begint te worden.

Verder is Cath gewoon een heel lief meisje om te volgen. Ik vond het ook erg fijn om over Jest te lezen. Hij is de hofnar van de koning, de jongen waar Cath verliefd op wordt. Hij is grappig (duh) en mysterieus te gelijk. Hij laat verschillende indrukken achter bij Cath, maar dat kon ik zeer goed waarderen. Hij is namelijk de grappermaker, de nar. Die moet niet serieus zijn, anders zou hij heel ongeloofwaardig overkomen. Daarbij kom je tijdens het lezen van Harteloos ook veel andere personages tegen uit Alice in Wonderland. Denk hierbij aan het Witte Konijn, de Gekke Hoedemaker, Rups en de Maartse Haas. Heel erg leuk dus!

Het einde van Harteloos kunnen we allemaal voorspellen. We weten immers dat Cath later de bloeddorstige en meedogenloze Hartenkoningin wordt. Maar alhoewel ik dat wist, vond ik dat het boek erdoor niet minder leuk was. Het was juist hartstikke interessant om te lezen hoe Cath uiteindelijk zo is geworden. Interessant en hartverscheurend tegelijk. Dus ondanks het feit dat we weten wat er uiteindelijk van Cath terecht komt, heeft Harteloos me vaak versteld doen staan.

Ik vond Harteloos echt een geweldig boek. Marissa Meyer weet Wonderland heel goed te verwoorden, zonder dat het mij een moment ging vervelen.

Harteloos

1  2  3  4  5

Lang voordat ze de schrik van Wonderland was, was de Hartenkoningin een meisje dat ontzettend graag verliefd wilde worden.

Als we Alice in Wonderland lezen, verbazen we ons allemaal over alle wonderen uit Wonderland: we lachen om de gekke Hoedenmaker, we leven mee met de chagrijnige Humpty Dumpty, we schieten spontaan in de stress van het Witte Konijn en we hebben allemaal een hekel aan de wrede Hartenkoningin.

In dit boek vertelt Marissa het verhaal van de Hartenkoningin vóórdat ze bekend stond als genadeloos en wreed en komen we erachter dat Catherine eigenlijk een heel lief meisje met mooie dromen en idealen is geweest.