Recensie: Magnus Chase en de goden van Asgard 2 - De hamer van Thor RECENSIE

Dit is deel twee in de Magnus Chase en de goden van Asgard trilogie. De recensie van het vorige deel kan je HIER lezen.

De opmaak en de schrijfstijl van het verhaal is weer perfect gedaan. De titels van de hoofdstukken laten je nog steeds lachen en het boek leest gemakkelijk weg. Vooral de humor is weer goed aanwezig en is in deze nieuwe reeks veel sterker aanwezig dan in bijvoorbeeld zijn Percy Jackson serie.

De fans van Rick Riordan en degene die ook het vorige deel hebben gelezen zullen weten wat ze kunnen verwachten. De verhaallijn is weer erg leuk en het is knap om te zien hoe die bij elke serie over andere goden schrijft en alles gescheiden kan houden. Maar in principe is het natuurlijk wel een groep van zestienjarige kinderen die levensgevaarlijke klusjes moeten opknappen die de almachtige (en bizar domme) goden niet doen. Want natuurlijk ga je niet zelf de wereld redden als een kind het voor je kan doen… Maar logica hoeft ook niet aanwezig te zijn om dit tot een leuk en vermakelijk boek te maken. Het is een leuke nieuwe aanwinst in de serie.

Het volgende gedeelte is geheel persoonlijk maar ik vind het jammer om te zien dat Rick Riordan zo zijn best doet om hedendaagse thema’s in zijn boek te verwerken om op deze manier eruit te komen als een vooruitstrevende auteur. Zo word er een transgender geïntroduceerd in het verhaal en hier gaan ze toch wel even flink op door. Dat maakt het voor mij juist niet vooruitstrevend maar meer als “kijk mij eens politiek correct zijn”. Maar dit is een kinderboek over goden. Vermeld gewoon dat iemand transgender is en dat is goed genoeg maak er geen heel gebeuren van om te laten zien hoe correct je bent als auteur. En daarnaast word er ook weer verder ingegaan op Samirah die Moslima is en alles wat daarbij komt kijken. Benoem het gewoon en laat het niet afleiden van waar het verhaal echt om gaat.

Het einde bevat wel een spoiler voor de Rick Riordan serie “De beproevingen van Apollo”. Dus als je die nog niet hebt gelezen moet je daar maar even overheen lezen.

Het is nu wachten op deel drie en gelijk het laatste deel in deze trilogie maar het beloofd nu al leuk te worden door het einde van dit boek! Meer zal ik niet vertellen om spoilers natuurlijk te voorkomen maar oude bekenden uit de series zullen terug komen.

Magnus Chase en de goden van Asgard 2 - De hamer van Thor

1  2  3  4  5

Thors hamer is wéér weg. De dondergod heeft de vervelende gewoonte om zijn wapen - het machtigste in de Negen Werelden - op de verkeerde plek te leggen. Maar deze keer is het niet gewoon kwijt, het is in de handen van de vijand gevallen. Als Magnus Chase en zijn vrienden de hamer niet snel kunnen terughalen, zullen de sterfelijke werelden machteloos zijn tegen een woeste aanval van reuzen. Ragnarok zal beginnen. De Negen Werelden zullen branden. Helaas is de enige die kan bemiddelen in een deal om de hamer terug te krijgen, Thors grootste vijand: Loki. En de prijs die hij voor zijn bemiddeling wil, is heel erg hoog...

Over het eerste deel van Magnus Chase en de goden van Asgard, Het verdoemde zwaard:

'Het verdoemde zwaard heeft het allemaal. Mysterie, spanning, fantasie en vooral ook humor!' Chicklit.nl