Recensie: Kom binnen RECENSIE

In Kom Binnen wordt je als lezer letterlijk uitgenodigd om binnen te kijken in het leven van 5 kinderen verspreid over de wereld. Kavetwingwa uit Namibië, Noor uit Afghanistan, Tung Tung uit China, Pedar uit Lapland en Isa uit Nederland. Ondersteund door foto's wordt vertelt hoe het leven van deze kinderen in deze verschillende werelden eruit ziet.

Het boek is prachtig vormgegeven. Het is duidelijk merkbaar dat Ton Koene fotograaf is en daarmee ook de World Press foto en de Zilveren Camera heeft gewonnen. Deze visuele ondersteuning maakt dat het verhaal van de 5 kinderen echt gaat leven. En dat is zeker voor de leeftijd waar het boek voor bedoeld is, vanaf 12 jaar, erg belangrijk. Deze leeftijdsgrens is wel wat aan de hoge kant, ik denk dat het vanaf 10 jaar zeker ook goed te lezen is.

Per kind wordt kort uitgelegd waar ze wonen, hoe hun familie in elkaar zit, wat ze overdag doen en waar ze in geloven. De teksten zijn kort en belangrijke woorden zijn dikgedrukt. Dit leest wat onrustig en soms leken de dikgedrukte woorden ook niet relevant. Bijvoorbeeld in het eerste verhaal is het woord vlees een keer dikgedrukt. Het geeft wel een speels effect in de tekst.

Het is jammer dat Ton Koene maar voor 5 kinderen heeft gekozen. Hij heeft meerdere boeken volgens dit concept geschreven maar persoonlijk zou ik het leuker vinden als er meer kinderen in 1 boek zouden staan. Het concept is leuk en ik denk ook leerzaam voor kinderen. Door het uit te breiden met meer kinderen zou het nog leuker en leerzamer zijn. Nu lijkt er toch wat te missen. En van deze prachtige foto's krijg je natuurlijk nooit genoeg. Wat zeker een pluspunt is, is de positiviteit die uit alle verhalen spreekt. Ondanks de soms zware leefomstandigheden zoals armoede, oorlog en ouders die veel afwezig zijn.

Ton Koene heeft meerdere boeken uitgegeven waarvan een aantal met Natalie Righton. Kom Binnen maakt zeker nieuwsgierig naar zijn andere boeken.

Kom binnen

1  2  3  4  5

Kijk recht in de ogen van Kavetwingwa uit NAMIBIË ... Ervaar het dagelijks bestaan van Noor uit AFGHANISTAN ... Spiek over de schouders van Pedar uit LAPLAND ... Bezoek Tung Tung uit CHINA ... En leef mee met Isa uit NEDERLAND ... In dit boek reis je de hele wereld over, om kinderen uit allerlei landen te ontmoeten. In hun eigen woorden vertellen zij alles over hun dagelijks leven. Fotograaf Ton Koene, winnaar van de World Press Photo en de Zilveren Camera, maakte vijf schitterende portretten. Indringende foto's en openhartige interviews laten jonge lezers kennismaken met leeftijdsgenoten uit andere culturen. Voor wereldkinderen vanaf 12 jaar.