Recensie: Drie dochters van Eva RECENSIE

In Drie dochter van Eva maken we kennis met Peri, een Turks meisje die samen met haar ouders en broers in Istanbul woont. Haar moeder is alleen maar bezig met het islamitische geloof, terwijl haar vader terwijl haar vader progressief is en zich steeds verder afkeert van het geloof. Peri besluit dan ook om voor haar studie naar Oxford te gaan om uit te zoeken welke kant voor haar van belang is.

Elif Shafak is zelf van Turkse komaf en werd opgevoed door haar grootmoeder, zodat haar moeder haar opleiding kon voltooien. Ondanks dat ze werd opgevoed op de traditionele manier, liet haar familie haar ook kennis maken met de progressieve kant. Dit komt dan ook duidelijk in haar boeken terug waardoor deze vaak stof tot nadenken geven.

Dit is in Drie dochters van Eva eigenlijk niet anders. Vanaf het eerste hoofdstuk komt de tweedeling duidelijk naar voren en hoe verder in het verhaal, des te meer zie je de worsteling van Peri tussen het geloof en de revolutie. De hoofdstukken uit de jeugd van Peri worden afgewisseld door stukken uit het heden, waar ze getrouwd is en moeder.  De volwassen Peri lijkt uiteindelijk gekozen te hebben voor het geloof, maar als snel blijkt dat ze nog steeds worstelt met haar identiteit.

Door de afwisseling van heden en verleden, word je nieuwsgierig naar wat er zich 16 jaar geleden precies allemaal heeft afgespeeld. Dit komt vooral doordat gebeurtenissen die in het heden plaatsvinden pas echt duidelijk worden wanneer je weet wat er zich eerder heeft afgespeeld, en dit wordt stukje voor stukje steeds duidelijker.

Het boek leest erg prettig, ondanks dat er een paar Turkse woorden in voor komen die het merendeel van de lezers niet direct zullen kennen. Toch is het redelijk te volgen, doordat de woorden vanuit de context wel duidelijk worden. Mocht dit niet het geval zijn dan is er achterin een woordenlijst te vinden. De schrijfstijl is verder erg duidelijk en je merkt dat het verhaal geschreven is door iemand die de Turkse cultuur goed kent.

Misschien is het toeval, maar het uitgeven van dit boek had niet op een beter moment kunnen komen. Juist doordat er nu veel spanningen zijn in de wereld, geeft dit boek een goede inkijk in een cultuur die voor veel Nederlanders niet bekend is, waardoor er vaak wrijvingen ontstaan. Het boek laat je nadenken en zorgt er tevens voor dat je op een positievere manier naar andere culturen gaat kijken. Met alle aanslagen die vandaag de dag plaatsvinden, beginnen steeds meer mensen te twijfelen aan, niet alleen hun eigen geloof, maar vooral dat van een ander.

Dit boek laat duidelijk naar voren komen dat ieder geloof eigenlijk dezelfde boodschap met zich meedraagt, wees niet alleen goed voor jezelf, maar vooral goed voor een ander. Daarnaast begaat iedereen zondes, maar iedereen heeft recht op vergeving. Kortom Elif Shafak heeft met Drie dochters van Eva een boek geschreven dat mensen inzicht kan geven in de Turkse cultuur en de worsteling die sommige mensen hebben tussen geloof en wetenschap.

Drie dochters van Eva

Elif Shafak

7 maart 2017

ISBN 9789044538243
    Uitgever De Geus
    416 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

Het Turkse meisje Peri zit tussen twee vuren: haar vader is progressief, haar moeder probeert het gezin steeds strengere islamitische regels op te leggen. Zo gauw ze kan, vlucht Peri dan ook naar het verre Oxford. Maar ook de vriendinnen die ze daar leert kennen worstelen met hun geloof. En dan valt Peri ook nog als een blok voor een charismatische maar controversiële hoogleraar. Hij leert haar voor zichzelf te kiezen, maar tegen welke prijs?