Recensie: De Blindganger RECENSIE

Lodewijk de Graaf, CEO van De Graaf & De Jong Advocaten, verdwijnt op een dag spoorloos. Zijn vrouw maakt zich grote zorgen en politieagent van Oost-Nederland, Bianca Uithuizen, neemt de zaak op zich samen met haar collega Joris. Er zijn niet veel aanknopingspunten, maar de paar die ze vinden, wijst op een misdrijf. De zaak lijkt een cold case-zaak te worden, tot er in het bos een man wordt gevonden die op gruwelijke wijze om het leven is gebracht. Ook deze zaak wordt bij Bianca en Joris ondergebracht, maar een echte connectie tussen de verdwijning en de moord kunnen ze niet vinden. Tot er een oude boerderij wordt gesloopt en er een gruwelijke ontdekking wordt gedaan…

Je leest mee met de ervaringen van Bianca, hoe zij de zaak aanpakt en welke stappen zij onderneemt in het uitzoeken van de zaken. Later verschuift het verhaal ook voor een deel naar Walter, die pas later in het boek De Blindganger van Igor Znidarsic geïntroduceerd wordt. De personages zijn mooi vormgegeven. Het is geen roman, dus de personages worden niet uitgediept, maar ze hebben zeker diepgang. Je leert ze in een korte tijd toch al snel kennen.

Deze ‘noir-thriller’ voelt aan als een Scandinavische thriller, maar hij speelt zich af in eigen land. De locatie ligt in het oosten van het land en dit is zeer waarheidsgetrouw. Dit maakt de thriller nog net een stapje spannender, aangezien het zó dichtbij gebeurt. De omgeving wordt zorgvuldig, maar niet langdradig toegelicht, waardoor de snelheid in het verhaal blijft. Het lees in ieder geval heerlijk weg.

Ook al komt de lezer er al snel achter wat er is gebeurd en welke motieven de dader heeft, toch blijft het boek lang spannend. Het is een thriller die je bij de keel grijpt, omdat je zo benieuwd bent naar hoe het afloopt. Het geeft geen grote dreiging, het is geen thriller die ervoor zorgt dat je de deur niet meer uit durft, maar het verhaal maakt je wel bewust van de gekke mensen die er op de wereld rondlopen.

Daarnaast is dit verhaal uiterst geschikt voor een ethische discussie, maar daar kan weinig over toegelicht worden zonder het verhaal voor een deel te verklappen. In dit verhaal ligt namelijk de vraag bij wie de sympathie ligt: bij de slachtoffers, zoals vaak in thrillers, of bij de dader? Als lezer word je onbewust met die vraag opgezadeld en dat maakt het boek net wat beter dan de gemiddelde thriller. Het is er eentje om over na te denken.

De Blindganger van Igor Znidarsic is een goede, Nederlandse thriller die veel weg heeft van een Scandinavische thriller, alleen dan zonder de eindeloze besprekingen van situaties. Het boek leest vlot weg en houdt het lekker spannend. Er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar, maar toch staat het mooi in balans. Zeker een aanrader voor de thrillerliefhebber, maar ook een mooie thriller om mee te starten!

De blindganger

1  2  3  4  5

Op een dag verdwijnt Lodewijk de Graaf, CEO van De Graaf & De Jong Advocaten, spoorloos. Omdat er zeer sterke aanwijzingen zijn voor een misdaad, belandt de aak op het bureau van rechercheur Bianca Uithuizen van politie Oost-Nederland.

Een slepend zakelijk conflict en de riante erfenis passeren als mogelijke motieven de revue, maar verdwijnen bij gebrek aan concrete aanwijzingen al snel in de prullenmand. Ondanks intensief onderzoek blijft de vermissing een raadsel. Bianca ziet zich genoodzaakt het dossier bij gebrek aan aanknopingspunten te sluiten.

Net als ze de zaak begint te vergeten, wordt in een bos op de Veluwe vastgoedhandelaar Onno van Schijndel gevonden. Hij is levend gespietst aan een paal waarop hij tergend langzaam een onmenselijke dood is gestorven. Bianca en haar collega Joris van der Zand doen er alles aan om het raadsel tot op de bodem uit te zoeken, maar ook deze zaak lijkt onoplosbaar totdat tijdens de sloop van een oude boerderij onder vloer in een soort grafkelder het bijna vergane lijk van Lodewijk de Graaf wordt aangetroffen. Hij blijk enkele maanden daarvoor levend te zijn begraven...