Recensie: Geen weg terug RECENSIE

Pieter Volmer, misdaadjournalist, is onderweg naar het sollicitatiegesprek van zijn leven als hij ineens over iets heen rijdt. Als hij uitstapt blijkt hij iemand te hebben aangereden. Om zijn carrière te redden besluit hij het lijk te verstoppen. Als iemand hem blijkt te hebben gezien wordt zijn ergste nachtmerrie waarheid en weet hij niet meer wie hij kan  vertrouwen.

De hoofdpersoon in Geen weg terug, Pieter Volmer, is iemand die meteen aversie bij de lezer oproept. Dit waarschijnlijk omdat het verhaal begint met het ongeluk en zijn keuze om zijn eigen hachje te redden. Zonder voorinformatie is het moeilijk je voor te stellen dat iemand deze keuze maakt. Maar ook als er verder in het verhaal meer informatie komt blijft het moeilijk inleven in zijn keuze. Aan de ene kant is het vervelend om eigenlijk een beetje een hekel te hebben aan de hoofdpersoon, aan de andere kant is het ook wel verfrissend. Een groot deel van het verhaal is vanuit zijn perspectief geschreven. Ook komen er een aantal andere personages 'aan het woord'. Zoals zijn goede vriend en ook misdaadverslaggever Waldo van Kempen die op zijn manier en om zijn eigen redenen ook de waarheid boven tafel wil krijgen. Deze andere vertellers maken het boek leesbaarder en geven het verhaal een extra dimensie.

Het verhaal van Geen weg terug zit goed in elkaar en is superspannend. Al snel blijkt dat het niet om een simpele aanrijding gaat en wil je vooral heel snel weten wat er gebeurd is en waarom. Door de manier waarop het verhaal is opgebouwd en hoe gedoseerd de informatie wordt gegeven zorgt Edward Hendriks voor een optimale spanningsopbouw. De schrijfstijl en de manier waarop het verhaal is opgebouwd doet denken aan een detective aflevering. Eerst het misdrijf en langzaamaan komen de details naar boven met enkele verrassende wendingen. En dit tot aan de laatste bladzijde toe. Ook blijven er een aantal eindjes open wat weer ruimte geeft voor een eventueel vervolg. Toch komen alle belangrijke dingen bij elkaar en is het verhaal wel afgesloten. Het boek leest erg gemakkelijk weg en dit in combinatie met de spanning zorgt ervoor dat het uit is voor je het weet.

Alles bij elkaar is het dus zeker een prettig en spannend boek om te lezen. Zeker voor liefhebbers van detectives, politieseries en misdaadjournalistiek.

Geen weg terug

1  2  3  4  5

De doorgewinterde misdaadverslaggever Pieter Volmer is in gedachten verzonken onderweg naar een sollicitatiegesprek voor een nieuw tv-programma dat zijn carrière tot grote hoogte kan brengen. In een moment van onoplettendheid rijdt hij een vrouw dood. In blinde paniek neemt hij een verstrekkend besluit. Hij verbergt het lichaam. Kort daarop blijkt dat de dode vrouw Evi de Leeuw is, producent van het tv-programma. Tot overmaat van ramp blijken er getuigen te zijn die denken munt te kunnen slaan uit zijn onbezonnen actie…