Recensie: De Kronieken van de Academie voor Schaduwjagers RECENSIE

Cassandra Clare heeft inmiddels al verschillende series op haar naam staan. De Kronieken van de Academie voor Schaduwjagers kan het best gezien worden als een vervolg op Stad der Vlammen. Wel lijkt het boek een net iets andere insteek te hebben. Waar de voorgaande delen zich vooral richtten op helden en schaduwjagers, richt de Kronieken zich vooral op wat misschien wel één van de favoriete personages van de boekenreeks is, namelijk Simon. In voorgaande delen kon je al lezen dat Simon een geval apart is. Hij begon als mens en is nu inmiddels een vampier met geheugenverlies. Daarnaast krijgt de lezer ook een kijkje in de keuken van de academie voor Schaduwjagers. En dat is ook wel erg interessant.....

'De gebeurtenissen van Stad van Vlammen beroofden Simon van zijn geheugen - hij zal opnieuw moeten ontdekken wie hij is. Hij weet dat Clary zijn parabatai is en dat Isabelle zijn vriendin is, maar wanneer Clary en Isabelle teveel verwachten van de man die hij niet meer is, maakt hij een drastisch besluit: hij gaat terug naar de Academie voor Schaduwjagers, in de hoop zichzelf terug te vinden.'

De Kronieken is opgebouwd uit verschillende verhalen over Simon en zijn leven op de Academie. Omdat naast Cassandra Clare verschillende schrijvers een bijdrage leveren, zou je verwachten dat het allemaal losse verhalen betrof. Niets is minder waar! De afzonderlijke verhalen sluiten goed op elkaar aan en daardoor leest het boek net als de voorgaande boeken. Leuk detail is wel dat elk verhaal begint met een fragment in stripvorm, getekend door Cassandra Jean. Simon is, zoals eerder gezegd, een geliefd personage, die in voorgaande delen vooral een bijrol heeft gespeeld. Het is verfrissend om hem nu in de hoofdrol te zien. Hij bekijkt de wereld met veel humor, waardoor je bij de verhalen regelmatig moet glimlachen. Neem bijvoorbeeld een lastig beest die verstopt zit in de klerenkast. Door deze humor en de interessante informatie over de Academie zelf, maakt dat er een goede vaart in het verhaal zit. Daarnaast heeft Simons geheugenverlies nog wat donkere kantjes, waardoor zijn frustratie en zijn zoektocht naar zijn eigen ik voelbaar is.

Clare weet er stiekem wat maatschappelijke thema's in naar voren te laten komen. Neem bijvoorbeeld de duidelijke scheiding die er in de academie gemaakt wordt tussen mens en schaduwjager. Zo moeten mensen bijvoorbeeld in een kelder met muren van slijm leven, en volgen veel minder interessante lessen. Ook het onderwerp seksuele geaardheid wordt besproken. Een belangrijke boodschap in dit verhaal is dan ook dat je mensen die anders zijn dan jij in zijn of haar waarde moet laten. Wat ook belangrijk is bij dit boek is dat je bekend moet zijn met de voorgaande delen. Er wordt namelijk regelmatig teruggeblikt naar alles wat Simon heeft meegemaakt. Daarbij komen ook vele oude bekenden, zoals Clary, Isabelle en Jace, voorbij. Het feit dat verschillende schrijvers een bijdrage leverde aan het boek is een leuke toevoeging en heeft nergens nadelige invloed op de leesbaarheid van het boek.

De Kronieken van de Academie voor Schaduwjagers is een boeiend verhaal over één van de meest geliefde personages van de boekenserie. Daarbij staat het verhaal boordevol weetjes over het leven op de Academie en voegt het veel toe aan de al bestaande kennis over de bijzondere wereld die Cassandra Clare gecreëerd heeft. Simpelweg iets wat je gelezen moet hebben, dus!

Kronieken van de Academie voor Schaduwjagers

1  2  3  4  5

De gebeurtenissen van Stad van Vlammen beroofden Simon van zijn geheugen - hij zal opnieuw moeten ontdekken wie hij is. Hij weet dat Clary zijn parabatai is en dat Isabelle zijn vriendin is, maar wanneer Clary en Isabelle teveel verwachten van de man die hij niet meer is, maakt hij een drastisch besluit: hij gaat terug naar de Academie voor Schaduwjagers, in de hoop zichzelf terug te vinden.