Recensie: Hair RECENSIE

In Hair neemt haarstyliste Xelly Cabau van Kasbergen je mee in de wereld van haarverzorging, leuke kapsels en de tools die je nodig hebt om het allemaal waar te kunnen maken. Door de handige tips kan je met of zonder ervaring aan de slag met je haar. Dankzij de stap-voor-stap foto's bij elk kapsel kan je naast het verzorgen en stylen van je haar, ook enkele snelle, glamoureuze of festivalgeschikte kapsels bij jezelf, of een ander, uitproberen.

Het boek Hair begint met een korte intro van de schrijfster en start daarna meteen met het eerste hoofdstuk, namelijk haarverzorging. In dit hoofdstuk vind je meer informatie terug over wat haar nu eigenlijk is, welk haartype je hebt, welke tools en producten het meest geschikt zijn voor jou haar, welke haarkleuren en kapsels bij jou huidtype en gezichtsvorm passen en zoveel meer.

Dit hoofdstuk vond ik enorm interessant en tijdens het lezen ontdekte in vaak dingen die ik nog niet wist of waar ik zelfs nooit van gehoord had. Het zijn ook allemaal tips en stukjes informatie waar elke vrouw (of man) iets aan heeft en met de handige tips kan je op een eenvoudige manier zelf aan de slag gaan en jouw haar optimaal verzorgen.

Het volgende hoofdstuk ging over nephaar. Voor mij persoonlijk was dit het minst interessante hoofdstuk omdat ik geen nephaar heb of wil aanschaffen maar voor mensen die dit wel willen doen staan er uiteraard goede tips in waar je veel mee kan doen.

Daarna volgde het derde hoofdstuk, dat gaat over tools en producten. Ook hier leerde ik weer veel nieuws bij. De producten worden algemeen besproken dus niet per merk. Dit is handig omdat je dan niet naar een specifiek merk op zoek moet in de winkel als je dit niet wil, maar misschien was een klein lijstje met de beste of meest aan te raden producten toch leuk want dan moet je zelf niet alle producten uit de winkel vergelijken.

Na de hoofdstukken over de verzorging van je haar volgde het langste en leukste hoofdstuk, namelijk het hoofdstuk met kapsels die je zelf kan proberen te maken.

Elk kapsel begint met een grote foto, de tijd die je ongeveer nodig hebt om dit kapsel te maken en de tools die je nodig hebt. Daarna wordt er aan de hand van foto's getoond hoe je het kapsel stap voor stap kan maken en staat een korte beschrijving bij elke stap.

Van de 27 kapsels die in het boek staan kan je er ongeveer 13 maken zonder het gebruik van speciale tools (zoals een stijltang, krultang of föhnborstel). Bij de andere kapsels heb je deze tools wel nodig. Ook wordt er vaak gebruik gemaakt van verschillende diktes van krultangen. Je kan natuurlijk alle tools aanschaffen maar persoonlijk zou ik in het boek zoeken naar wat jou het meest aanspreekt en daaropvolgend één of twee tools kopen om mee aan de slag te gaan. Achteraan het boek staat nog een handig lijstje met musthave tools en producten dus daar kan je je ook op baseren bij je aankoop.

Over het algemeen is Hair een heel interessant boek en geeft Xelly enorm veel handige tips waar je echt wel wat mee kan doen. Maar toch heb je zelf ook enige ervaring nodig om met de kapsels aan de slag te gaan. Het ziet er vaak eenvoudiger uit als het in werkelijkheid is dus veel oefenen en niet opgeven na enkele mislukte pogingen is de boodschap!

Dit boek krijgt van mij 4/5 sterren, Hair is een soort van all-in-one boek dat zich niet enkel bezig houdt met hoe je bepaalde kapsels kan maken maar buiten dat nog veel meer informatie geeft. Dankzij de duidelijke tips die Xelly in haar boek naar voren brengt, kan je thuis je haar verzorgen zodat het altijd mooi en gezond is. Hair is een aanrader voor iedereen die de haarstylist in zichzelf wil bovenhalen.

Hair

1  2  3  4  5

Hair van visagiste en haarstyliste Xelly Cabau van Kasbergen is hét boek voor jou als je het beste uit je haar wil halen. Voor shoots en shows reist Xelly de hele wereld over en haalt ze haar inspiratie overal vandaan. Voor het eerst deelt zij welke tools je het beste kunt gebruiken en welke kleur en welke haarstijl het beste bij je passen. Een praktisch boek vol step-by-step tutorials, van beach waves, glamourkrullen en steil haar tot simpele updo's die binnen twee minuten klaar zijn. Xelly is de visagiste en haarstyliste van vele celebrity's als Sylvie Meis, Nicolette van Dam, Yolanthe Sneijder Cabau en Lieke van Lexmond.