Recensie: Een krat vol recepten RECENSIE

Recensie: Een krat vol recepten - Eefje Brugman

In 2010 startte Eefje Brugman met maaltijdbox De Krat, met een inhoud van veelal lokale, biologische seizoensproducten en recepten. Ze verzamelde alle recepten en bundelde deze (ruim 400) in het kookboek Een krat vol recepten. Naast voor- en hoofdgerechten bevat Een krat vol recepten ook een aantal desserts en lunchgerechten, waardoor het een zeer compleet kookboek te noemen is.

Eefje Brugman heeft Een krat vol recepten opgebouwd zoals ze dat ook in haar maaltijdbox doet; de groenten van het seizoen vormen het uitgangspunt van de opbouw van het boek. Per jaargetijde geeft ze de bijbehorende groenten aan en per groente wordt er vervolgens een groot aantal, soms verrassende, recepten gegeven. Deze zijn stuk voor stuk simpel te maken (meestal rond de 30-40 minuten) en bevatten geen of nauwelijks exotische ingrediënten die meestal gemakkelijk verkrijgbaar zijn.  Hoewel het boek geen vegetarisch kookboek is, bevat het veel vegetarische opties.

Daarnaast wordt gebruik gemaakt van in het seizoen gemakkelijk te verkrijgen groenten waarvoor je zelf wellicht niet snel zou kiezen, zoals bijvoorbeeld paksoi of meiraap, maar die vaak toch erg lekker blijken te zijn. Ook klassieke gerechten zoals de (in dit geval vegetarische) salade nicoise zijn erg geslaagd te noemen. Recent werd dit gerecht in De Krat geleverd met visvrije tonijn, waardoor ook de niet viseters er vanaf nu van kunnen genieten.

Door de grote variëteit in gerechten is Een krat vol recepten een heerlijk kookboek om elke dag te gebruiken. De gerechten zijn niet te fancy, maar wel gewoon goed en lekker. Overigens, ook niet onbelangrijk, de meeste recepten zijn ook kindvriendelijk, waardoor het met recht een gezinskookboek mag heten. De opbouw van het boek werkt prettig, al is de index helaas niet helemaal compleet. Zo mist hier bijvoorbeeld bloemkool, terwijl hiervan toch diverse gerechten in het boek staan. Wellicht mis je als lezer ook de foto's naast de recepten, anderzijds gaat het juist niet om de presentatie maar om smaak. En dat deze smakelijk zijn en, niet onbelangrijk, ook voor een niet al te ervaren kok goed te bereiden, daarover is in dit geval niet te twisten. Wellicht voor een etentje of weekend soms wat te simpel, maar voor de drukke doordeweekse dagen een absolute uitkomst.

Recept 1
Ik maakte de blauwe bessen-sinaasappel smoothie. Absoluut een succes, ook voor kinderen. De hoeveelheid is echter niet voldoende voor 4 glazen, of het moeten erg kleine glazen zijn. De smoothie is helemaal lekker met blauwe bessen uit de vriezer, het wordt dan een soort sorbetijs.

Recept 2
Verder stond de hartverwarmende rode linzensoep op het menu. Een flinke hoeveelheid groenten in een kom, waarmee dit soepje zorgt voor de dagelijkse hoeveelheid. Erg simpel te maken en erg lekker. Helaas was de room die erbij zat te uitgesproken van smaak, deze was niet voor herhaling vatbaar moet eerlijk worden gezegd.

Een krat vol recepten

Al met al is Een krat vol recepten daarmee erg geslaagd. Het bevat een flinke hoeveelheid gerechten die stuk voor stuk heerlijk zijn en ook nog eens gemakkelijk te maken. Hierdoor heeft het zeker potentie om een klassieker te worden. Eefje Brugman zet hiermee met Een krat vol recepten een boek neer zonder pretenties, maar bomvol smaak!

Dit was de Chicklit.nl recensie van Een krat vol recepten - Eefje Brugman

Een krat vol recepten

1  2  3  4  5

De Krat, de eerste maaltijdbox van Nederland, begon in 2010 met de gedachte dat er in Nederland zoveel mooie, lokale en duurzame kwaliteitsproducten gekweekt, geteeld en gemaakt worden, maar dat deze voor de gemiddelde Nederlander vaak moeilijk te krijgen zijn. Mensen willen wel goed eten, was het idee, maar ze weten niet altijd hoe en waar te krijgen wat ze nodig hebben. Eefje begon op kleine schaal houten kratjes met mooie en soms ook bijzondere seizoensgroenten bij mensen thuis te bezorgen - zo van de boer op de keukentafel, waarmee ze ook lokale boeren en tuinders steunde. Soms combineerde ze die groente met een mooi stuk scharrelvlees, soms met vis, of een andere lokale verrassing. En in elke krat deed ze ook receptenboekjes, voor wie niet direct weet wat te beginnen met die pastinaak, pompoen of courgette. Meer dan 2000 recepten heeft Eefje op die manier door de jaren heen verzameld, en voor dit boek selecteerde ze per seizoen en per groente de allerbeste: verrassende, originele maar ook gewoon praktische. Recepten voor drukke weekdagen, en voor als je wat meer tijd hebt in het weekend. Eindelijk hoeven we nooit meer te denken: wat moet ik nou weer met die pastinaak of groene kool? Een boek vol evergreens.