Recensie: De Tschai-cyclus II - De Dirdir & De Pnume RECENSIE

Recensie: De Tschai-cyclus II - De Dirdir & De Pnume - Jack Vance

Nadat aardbewoner Adam Reith samen met Traz en Anacho aan de Wankh wist te ontkomen, is hij nog steeds vastbesloten een manier te vinden om de planeet Tschai te verlaten. Hij wil een nieuw ruimteschip bouwen, maar moet hiervoor Dirdir-gebied betreden. De Dirdir staan bekend om hun gewoonte mensen te vangen en te verorberen. Wanneer Aila Woudiver, een bewoner van de stad Sivishe hen blijkt te kunnen helpen, gaat bij Reith de hoop opnieuw leven. Helaas wordt hij door Woudiver verraden en belandt in handen van de ondergronds levende Pnume.

Ook deze tweede omnibus van de sciencefiction boeken rond Adam Reith speelt zich volledig af op de planeet Tschai. Jack Vance schreef de verhalen ruim vijftig jaar geleden en ze zijn nog steeds erg geliefd. Elke omnibus bevat twee van de in totaal 4 delen van de reeks. De Tschai-cyclus II bevat De Dirdir en De Pnume. Een stad vol Chasch en Onder Wankh zijn terug te vinden in  De Tschai-cyclus I. Reeds in dat eerste deel liet Vance zien hoe divers de wereld is die hij heeft geschapen. Er lopen tal van rassen rond op de planeet die elkaar naar het leven staan en er bovendien een geheel eigen cultuur op na houden. Ook hun uiterlijke kenmerken zijn erg uiteenlopend. Dit zou voor chaos en verwarring kunnen zorgen, toch zijn het vrij overzichtelijke verhalen.

Auteur Jack Vance weet de lezers zonder problemen mee te nemen naar de bizarre planeet. Door in elk deel een ander ras in de kijker te zetten schept hij afwisseling en gaat zo een eentonige vertelling uit de weg. Na vijf decennia kunnen lezers zich daardoor nog steeds verliezen in de avonturen van Adam Reith. Het stramien van de verhalen blijft wel hetzelfde: Adam Reith zoekt naar een plan om naar huis te reizen, komt ongewild in de problemen en weet zich er op slimme wijze uit te redden, waardoor hij meteen een verandering in de levenswijze van het betrokken volk teweeg brengt.

Hoofdpersonage Adam Reith voldoet niet helemaal aan het beeld van de typische actieheld. Hij gaat geweld niet uit de weg indien nodig, maar probeert zich vooral te behelpen met zijn intelligentie en een flinke portie sluwheid. Zijn oog voor de plaatselijke schoonheden brengt hem meer dan eens in de problemen en dat is net zo in deze tweede omnibus wanneer hij een meisje ontvoert dat geen naam heeft, enkel een code: Zap 210.

Het verschil met de eerste omnibus is dat in dit tweede boek van de Tschai-cyclus de spanning primeert op de verbazing die de bijzondere planeet Tschai oproept. Waar de verhalen over de Chasch en de Wankh vooral een beeld schetsten van de planeet en al zijn eigenaardigheden, staat er in de delen over de Dirdir en de Pnume meer druk op Reith om werkelijk naar huis te kunnen reizen. De lezer kent de volkeren reeds uit het eerste boek en dat maakt ze meer herkenbaar. Reith raakt bovendien betrokken bij heel wat meer actie wanneer zijn vriend Anacho gered moet worden uit handen van de Dirdir.

In 2013 overleed auteur Jack Vance op 96-jarige leeftijd. Hij was absoluut een toonaangevend Amerikaans sciencefiction- en fantasyauteur. Zijn volledige Tschai-cyclus is en blijft dan ook een aanrader voor iedere science-fictionliefhebber. De boeken zijn onderhoudend en toegankelijk. Om Tschai goed te begrijpen is het echter wel een must om de eerste omnibus te lezen. Wie dat gedaan heeft zal ongetwijfeld willen weten hoe het afloopt met Adam Reith en zijn reisgezellen. De stap naar De Tschai-cyclus II is daarmee dan meteen gezet.

Dit was de Chicklit.nl recensie van De Tschai-cyclus II - De Dirdir & De Pnume - Jack Vance

De tschai-cyclus II - De Dirdir & De Pnume

Jack Vance

5 september 2017

ISBN 9789021407173
    Uitgever Q
    320 pagina's

Q

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5

De tweede en laatste omnibus van De Tschai-cyclus. Bevat de boeken De Dirdir en De Pnume.
    Adam Reith, gestrand op de planeet Tschai, is vastbesloten een manier te vinden om naar de Aarde terug te keren. Hij wil in het geheim een ruimteschip bouwen, maar om onderdelen te kopen heeft Reith geld nodig. Véél geld. Hij vat een gewaagd plan op om de nodige rijkdom te vergaren en trekt de dodelijke Carabas in, het jachtreservaat waar de wrede Dirdir voor de sport op mensen jagen. Maar Reith weet niet dat zijn activiteiten ook de aandacht hebben getrokken van de mysterieuze Pnume, en die blijken hun eigen plannen met hem te hebben…